En del av hovedsiden om Colin Archer www.colin-archer.no og Colin Archers historie.
Merkedager/begivenheter i Colin Archers los- og redningsskøyte historie Skrevet av Jeppe Jul Nielsen www.jul-nielsen.no -Se også min hovedside om Colin Archer www.colin-archer.no Se også listen over alle Archers båter http://colin-archer.no/ColinArcherByggeliste.htm ![]() RS 30 RISØR II og losskøyta GARIBALDI replika i Isegran regatta 2011. Colin ble født i Larvik i 1832 og etter middelskolen gikk
han 1,5 år i lære på Jordfallen skipsverft.
1867 Første seilbåt MAGGIEArcher var fra dag én konstruktør. Hans første seilbåt var klinkbygget, men den var likevel konstruert på papir, uvanlig for klinkbygde båter. Han startet med et forbilde, en 24 fots åpen fiskebåt han målte opp i Skottland. Båten var valgt med omhu, da den hadde meget skarpe linjer i baugen, ganske ulikt vanlige fiskbåter. Han gjorde den dypere og økte fribordet, og ga den en stor rigg.Den første riggen han ga den, gaffelrigget skonnert med sterkt hellende master, var en blåkopi av den berømte AMERICA på 100 fot som vant regattaen i England i 1851 som skapte AMERICAs cup. Dette viser at Archer allerede fulgte med i internasjonal skipskonstruksjon. ![]() MAGGIE fikk ganske raskt ny rigg; 1-mastet gaffelrigg. Gaffelrigget skonnert var malerisk vakkert, men nok ikke så praktisk på en liten båt. Archers kvalitetssans, som skulle bli hans varemerke, viste seg allerede på denne båten. Det var kobberklink og eikehud, og blyballasten formstøpt for lavt tyngdepunkt for å bære den store seilføringen. 1870 Alle slags båter bygget etter tegningerArchers byggenr 2 var en liten 25-26 fots kutter av engelsk type, rettstevnet og utoverhengde hekk. Mens tollkutteren var på beddingen, konstruerte han kutteren MINNIE på 34 fot, en større versjon av forrige kutter. Her viser på tegningen at han hadde tilegnet seg ny kunnskap og konstruerte etter en deplasementskurve og kunne beregne båtens volum og tyngde. Med tollkutter levert, og den nye kunnskap om båtkonstruksjon, annonserte han at alle salgs båter kunne bygges og at «Tegninger kunne om ønskes tilstilles til Aprobation». MINNIE ble forsøkt solgt som losbåt, men losene ville ikke ha kutterhekk da den kunne slå inn skutesiden på seilskutene ved bording. Dessuten var kutterformen dyrere å bygge enn en skøyte. 1870 Kravellbygde tollkuttereKontaktpersonen på tollkutteren til Vadsø i 1869, var tidligere seilskuteskipper Johan Rye som da jobbet i tollvesenet i Vadsø. I 1870 hadde han flyttet til Oslo og kom med ny bestilling på 2 stk. Den ene skulle være 42 fot med bredde på 3,83 m og den andre 36 fot med bredde 3,61 m. Denne gangen skulle båtene bygges med kravell hud: «Fartöierne bygges efter ovenanförte Dimentioner paa Kravel af gode friske vinterhugne Materialer, solid sammensat og forbundet.»
Dette var båter av høy kvalitet. Spantene skulle stå tett, bare 39 cm fra senter til senter. Huden skulle være 2 tommer (51mm) i malmen furu, men de øvre 3 bordganger av eik. Huden skulle festes med trenagler samt bronse spiker og bolter under vannlinjen; det som kalles metallfast. Og hele bunnen ble beslått med kobberplater. Tollvesenet hadde råd til både kravellbygging og edelmetall. Riggen var selvfølgelig gaffel. Det var svært mye ballast så dette var like sjødyktige båter som losskøytene Archer senere ble kjent for. Tollkutterne ble stasjonert i Horten og Larkollen og de utførte faktisk flere redningsoppdrag ifølge avisoppslag. Dette var flotte ordrer for Archer og god pr. for ham. 1872 Første losskøyteArcher hadde til nå bygget gaffelriggede skøyter, kuttere og plattgattere som lystbåter og tollkuttere hvor de større var kravellbygget. Hele kystens losskøyter var imidlertid klinkbyggede da dette er en rimeligere byggemetode, og Archer valgte derfor også klink. Sørlandslosene foretrakk gaffelrigg, men losene i Ytre Oslofjord og Telemark, brukte spri. Spririgg er mye billigere enn gaffel og Archer brukte derfor spri på de første båtene for å komme inn på det lokale marked.
Archers skroglinjer hadde største bredde langt aktenfor
midtskips og fikk derfor skarp baug og fyldig akterende. Dette var radikalt
annerledes enn alle andre losskøyter som hadde nullspantet godt foran midten og
var butte i baugen.
Kjøper av losskøyte nr. 1 ble Johan Nilsen på Nøtterøy. Hvordan Archer fant ham, eller han fant Archer, vet jeg ikke. Da han kom til Tollerodden, hadde Archer ganskle sikkert fortalt om teoriene båten var bygget etter og som burde borge for en rask båt. Så treffende nok, ga han båten navnet PILEN. Byggenr 2 gikk også til en Nøtterøy-los etter å ha mistet både båt og brødre da de kullseilte; les historien her. Byggenr 3 gikk til Nevlunghavn-los Wilhelm
Josephsen. Han kalte båten for GARIBALDI etter den seiersrike
italienske frihetskjemperen. Josephsen var en dyktig los, deltok i
regattaer og ble en viktig markedsfører av Archer, se mer lengre nede. 1872 Teori for hurtigere båterArcher publiserte «Anvisning til konstruktion af lystfartöier
og både» i en artikkelserie i "Polyteknisk Tidsskrift" høsten 1872. Fredrik Henrik af Chapman(1721-1808)
blir regnet som den som gjorde skipskonstruksjon til et
ingeniørfag. Han utviklet matematiske beregninger av en båts vekt,
stabilitet, seilbalanse m.m. Han utviklet også deplasementskurven som
er skrogets volumfordeling. Etter modelleksperimenter mente han at
deplasementskurven sulle følge en matematisk kurve, en
parabel. Dette var noe Archer fattet interesse for og
Archers første båter er tydelig konstruert med Chapmans parabel i
deplasementskurven.
Dessuten mente Scott Russell at vannlinjene skulle følge bølgers matematiske kurver. Teorien ble kalt «Bølgelinje-teorien». Men Scott Russells matematiske linjer styrer
skroglinjene strengt og disse er ikke lett å bruke korrekt på mindre
båter med større bredde.
Archer losskøyte fikk derved skarpe linjer i forskipet og fyldigere linjer akter, stikk motsatt av andre båtbyggeres losskøyter. Skroget var snudd bak/fram. Selv om Anvisningen var stilet til «amatører i skibskonstruktionen», kom han likevel med denne anbefalingen til losskøytebyggerne «at en smule kjendskab hos vore bådbyggere til de hjelpelmidler, som videnskaben gjör tilgjængelige for os, ikke vilde være noget tilbageskridt.» Da dette ble publisert da hans første losskøyte såvidt hadde fått prøvet seg, ble han nok sett på som i overkant belærende og jeg regner dette kan være grunnen til at norske båtbyggere vendte ham ryggen. Dette skulle vare helt til redningsskøyta hadde vist sin sjødyktighet over 20 år senere og hans konstruksjoner ikke lenger kunne forbigås. 1873 Seire i regattaen ved JomfrulandEtter det store båtstevnet i Stavanger i 1968 med 200 båter og regattaen i Gøteborg i 1871 med 140 båter, ønsket man å få til et lignende stevne ved Jomfruland. Arrangørkomiteen besto av: Colin Archer - Chr. Christiansen jr. Larvik - Johan Dahll og Anton Larsen fra Kragerø - Julius Stephansen og Mikkel Jensen fra Arendal samt A. B. Bull fra Tønsberg. Håpet var at båter også at det kom båter fra Sør- og Vestlandet, men kun en enslig svale kom vestfra. Det ble likevel et relativt stort stevne med mange tilskuere både på Jomfruland og i dampskip. 40 båter stilte til start i flere klasser for bruksbåter og lystbåter. Og avisene skrev utførlige rapporter fra regattaen. Archer stilte med sin nye lystbåt av året
MARINA og Wilhelm Josephsen stilte med sin GARIBALDI, Archers 3dje
losskøyte.
. - - En viktig tale om sjødyktighetUnder
premieutdelingen talte komitemedlem, Johan Dahll, og han omtalte de
mange losforlis og mente dette var båtenes feil mer enn losenes: Han fortsatte og sa i klartekst hva som var problemet med losskøytenes konstruksjon: Her får båtbyggerne svart på hvitt hva problemet er og at losskøytene må gjøres dypere og smalere. Det skulle bare bli Archer som fulgte rådene, og selv for ham tok det 10 år før han var i havn med smalere losskøyter med jernkjøl. Og selv da Archer hadde vist veien for alle andre båtbyggere, ble han så godt som alene med dette i ytterligere over 10 år. 1877 Verdensberømt for "Bølgeform-teorien"John Scott Russells teori med matematiske bølgekurver for vannlinjene passet best for store skip da de ble for skarpe og hule for mindre og relativt bredere båter. Sinuskurve er den naturlige bølge og trokoide er bølger i vann, så Archer syntes det var mer naturlig med disse for deplasementskurven. Etter studie av alle de beste kjente båter og skip, fant han at disse i hovedsak hadde deplasementskurver nær bølgelinjene selv om vannlinjene hadde helt andre former.Archer flyttet derfor de matematiske kurver fra vannlinjene til deplasementskurven, og Bølgeform-teorien var skapt. Fra 1876 bygget han både los- og lystbåter etter sin teori.
Teorien ble publisert internasjonalt i 1877 i The Field og
året etter fikk han holde foredrag i «Institution of Naval Architects» i
England, en stor ære og anerkjennelse av Archer som konstruktør. Med ett var Colin Archer på alles lepper og verdenskjent. 1883 Losskøyter, kravellbygd med jernkjølAllerede på sin lystbåt MARINA bygget 1873 monterte Archer en jernkjøl på 1 tonn. Men så ble jernkjølbåtene pga sin overlegenhet i regatta satt i egen klasse. Archer kompenserte med dype skrog og formstøpt ballast, men det var ikke optimalt. Jernkjølbåtene gikk til regattastreik i 1877 og samme sommer ble jernkjølbåtene tatt inn i varmen. I 1879 konstruerte Archer den smale kutteren GLIMT med stor blykjøl. Denne ble en meget stor suksess og deretter ble det flere lystbåter med store jern- eller blykjøler, og de fleste var kravellbygget. Så Archer syslet nok med tanken om at losskøytene også burde få jernkjøl. Hvert år kullseilte loser i fleng og druknet. I november 1881 kullseilte Norges mest berømte los, Ulabrand, mellom Færder og Svenner.
Revolusjonen på losskøytene var således ikke, for Archer, av teknisk
karakter, men å få losene til å akseptere det nye. . - - Første bestilling til VardøSamfunnsforskeren Eilert Sundt publiserte i 1861 at 700
druknet årlig og dette satte i gang en stor diskusjon om bedre båter,
særlig fiskebåter i nord hvor det var flest omkomne i forhold til
folketall. . - - Los Wilhelm Josephsen, NevlunghavnWilhelm Josephsen i
Nevlunghavn, hadde bestilt en klinkbygget losskøyte av Archer da han
hadde sett byggernr. 2 stå på beddingen høsten 1872. I august 1883 ville han ha ny losskøyte. Det
var ganske vanlig å bytte losskøyte hvert 10de år. Det var viktig å ha
solid og trygg skøyte, og ved hvert bytte, hvis man hadde tjent godt, kunne den nye bli litt større og finere.
Wilhelm Josephsen ble meget fornøyd med båten; garantert kantrefri og raskere enn alle andre loser. Han skrøt uhemmet og ble en god markedsfører for Archer. Med så kjent los som Josephsen med den nye båttypen, spredde ryktet seg fort. Archer fikk også inn avisnotiser med henvisning til den fornøyde Josephsen. Archer påpekte her også det viktige i at det ikke hadde vært kravellbygdelosskøyter i Norge før.
. - - To Arendals-loser lot seg også overtaleI
oktober fikk Archer henvendelse på bygging
av en klinkbygd losskøyte til to Arendalsloser. Archer overtalte dem
skrittvis til kravell, og deretter med jernkjøl. De skrev kontrakt i
november 1883 og deres markedsføring førte etter noen år, til to ordrer
til fra Arendalsloser. 1886 Rent bord i ArendalsregattaenSiden 1865 hadde det vært arrangert bruksbåtregattaer for å inspirere båtbyggerne til bedre og trygge skøyter. De tradisjonelle losskøytene kullseilte i fleng, eller sprang lekk og sank, og få loser ble begravet på kirkegårdene. Med Archers dype skrog med svært mye ballastvekt hvorav en del av den i en jernkjøl, var losskøytene endelig kantrefrie. Med kravellbygging med eik hudplank var båtene solide og gikk ikke lekk. Dette gir ikke nødvendigvis raske båter, men Archers skarpe linjer gjorde at båtene hans også var raskest. For losene var hurtighet viktig skulle de vinne oppdrag mot nabolosene. I 1886 ble det arrangert en stor regatta både med lystbåter og losbåter.
Aftenposten skrev fyldig om kappestriden mellom losene og avsluttet: «Jeg lykønsker Hr. Archer med dette Resultat af hans offervillige Bestræbelser for at skaffe vore Lodse en tryg og velseilende Baad.» Per Persen Korset var en av Kragerøs mest kjente loser. Han seilte skøyter av Hvaler-typen, bygget av faren og han hadde hevdet seg godt i flere regattaer. I denne regattaen måtte han og de andre Kragrø-losene medgi at Archers båter nå var overlegne alle andre. Dagbladet skrev: «Lodserne fra Korset (Kragerø), hvoriblandt Per Persen, der tog første Præmie paa regattaen i Stavanger i 1868 og ved mange senere Lejligheder, og som til Svar til en Taler, der havde udtalt Ønsket om Lodsbaadens stadige Udvikling, sagde, at Lodsbaadene (Hvaløerbaadene) umulig kunde blive bedre end de dengang (1868) var. - De matte nu erkjende, at det ikke kunde nytte dem at komme til Baadstevner som det nærværende, før de fik slige Jernkjøler, som de Archerbyggede havde. De indrømmede Fortræffeligheden af disse, og det gjorde formodentlig mange med dem, og man har heri et haandgribeligt Bevis for Nytten af disse Stevner, hvor de forskjellige Baadformer kan prøves, hvor Erfaring kan gjøres om den ene Baads Sejl og Sødygtighed mod den anden, om Baadanes Egenskaber i det hele; thi gammel grundmuret Tro paa sit egets Godhed lar sig vanskelig rokke paa anden Maade, og Lodserne og Fiskerne er sejge i at hænge ved de Baade, de fra gammelt er vant med. » På premieutdeling ble det skålt for arrangørene og «for Colin Archer som konstruktør for lodsbaade» Med Archer-båtenes så store overlegenhet i denne regattaen, så det ut til å bli den siste store bruksbåtregatta i Sør-Norge med forbedringer som hensikt. Men i 1895 ble bruksbåtene invitert med i NFL (KNS) sin landsregatta i Kristiansand. Se omtale lengre nede. 1886 Ridder av St. Olavs OrdenArcher-skøytenes overlegenhet i omtalte Arendalsregatta 1886, ble selvfølgelig lagt merke til og kommentert i avisene.Aftenposten skrev: «Jeg haaber, at denne Regatta har givet Resultater, der vil afsætte Frugt for vore Lods- og Brugsbaade. Der er i de sidste Aar lagt meget Arbeide og megen Kyndighed i den Opgave at skaffe vore Lodse en tryg og velseilende Baad. Her ved Arendal fik Lodserne, hvad de og deres Venner havde ønsket, Kuling til at prøve Lodsbaadenes Egenskaber. Det viste sig, at de kravelbyggede Baade med større Jernkøl og sammenlignelsesvis skarpe Forskib gik af med Seiren. En af vore dygtigere Lodse udtalte som sit Udbytte af Sejladsen, at herefter maa Lodsbaaden bygges kravel, dyb og med Jernkjøl.» Nå fikk folk for alvor øynene opp for Archers losskøyter og i oktober ble han hedret med Ridder av St. Olavs Orden for «sine fortjenester af den sidste Tids forbedrede konstruktion ved Lods- og Brugsbaade.» ![]() Denne notisen ble rykket inn i mange av landets aviser. På Sørlandet var det kun Fædrelandsvennen som gjenga ordensutnevnelsen av Archer. 1887 Svenskene hyllet ArcherArcher leverte en kravell losskøyte med jernkjøl til det svenske losvesen i 1884. Losene var imponert over seilegenskapene og tryggheten, men syntes den kanskje var litt vel skarp i baugen. Archer tok det ad notam og i 1886 bygget han en med fyldigere baug, og seilte over til Sverige. Imidlertid hadde den svenske lossjefen i mellomtiden engasjerte en svensk konstruktør og fått en båt bygget, så Archer måtte gjøre vendereis med uforettet sak.Men for Archer var dette ikke noe nederlag. Han publiserte sine tegninger nettopp for at flere skulle kunne bruke hans kunnskaper. I 1887 hadde det svenske bladet "Tidning for Idrott" en artikkel som hyllet Archer. De hyller båtenes egenskaper og påpeker at han ikke får gehør hos andre norske båtbyggere selv etter at losskøytene har vist både sjødyktighet og hurtighet, og Archer utnevnt til Ridder for dette. «En hel kustbefolknings vanliga konservatism har motsatt sig allt experimenterande med nyheter, ..... . Men nyheterna hafva bestått profven. Steg för steg har Colin Archer lockat den norska kustbefolkningen och i synnerhet lotserna till de förbetringar, som först nu på de allra siste åren börjat vinna mera allmän spridning. Tum för tum har han måst undergräfva den hos alla yrkesbåtseglare vanliga envisheten att vilja ha det precist som far och farfar haft det.» Svenskene fikk noen år senere konstruktøren Albert Andersson som konstruktør for losskøytene og de var klart en variant av Archers, noe han selv også uttalte. Norske båtbyggere tok ikke etter Archer på mange år ennå; Risør i 1892 og resten av kysten først nærmere 1900, da redningsskøytene i flere år hadde bevist at Archers båter var de mest sjødyktige man kunne bygge. 1892 Dedikerte redningsskøyterRedningsselskapet ble stiftet juli 1891 og senhøstes nedsatte de en 4-manns båtkomite
som skulle se på et forslag fra selskapets Gunnestad om å bygge to større dedikerte
redningsfartøy. Langesund som hadde mistet mange fiskere i stormen, startet raskt en pengeinnsamling og bestilte en losskøyte med jernkjøl hos Archers tidligere formann, Thor Martin Jenssen i Porsgrunn. Archer fikk også en bestilling, fra Bergen, og Bergen kjøpte også inn en 4 år gammel losskøyte med jernkjøl. Tanken var at redningsvesenet skulle være at loser hadde kantrefrie, solide losskøyter av Archer-typen, med jernkjøl og kravellbygget i eik, slik at de kunne redde fiskere, eller andre i nød, uansett vær. Størrelsen skulle være som de største losskøyter til da, 41-42 fot, som bygget av Thor Martin Jenssen . Båtkomiteen kom med sin innstilling 30 april. Archer,
med komiteens flertall, innstilte på
bygging av redningsskøyter kun for redningstjeneste, og bemannet
av særskilt mannskap lønnet av Redningsselskapet. De frarådet at losene
skulle utgjøre redningsvesenet; og skrev: Vi kan også legge til at båtkomiteens anbefalte
skøyter var for store slik lostjenesten var bygget opp på denne tiden.
Losene opererte med en eller to eiere pr skøyte og det var
konkurranselosing som krevde stor seilføring lite egnet til
redningsoperasjoner i storm. 1893 RS 1 COLIN ARCHER. - - Redningselskapet ville ha losskøyter!Da Redningsselskapet hadde sitt generalmøte i juli 1892, gikk møtet imot Archer og båtkomiteens instilling, og bestemte å bygge to losskøyter. Dette måtte da være skøyter på høyde med Archer-typens egenskaper, slik Langesund og Bergen allerede hadde satset på. Av losskøyter i kravell med jernkjøl, hadde Archer nå bygget 16 stk og Jenssen kanskje 10 stk. Utenom Archer og Thor Martin Jenssen, var det kun Risør som bygget tilsvarende. Nevnte Jens Brandi hadde flyttet tilbake til Risør da seilskutebygging tok slutt i slutten av 1870-tallet og hadde tegnet Risørs første kravellbygde losskøyte med jernkjøl i 1891 og en ny var nå under bygging. Disse var naturlig nok, siden Brandi hadde rentegnet for Archer, av Archer-typen, men mer moderate i bauglinjene enn Archers. . - - Anbudskonkurranse for andre båtbyggereSiden både Jenssen og Archer allerede hadde bestillinger fra de to lokale redningsforeningene, ble det utlyst en konstruksjons- og anbudskonkurranse til resten av landets båtbyggere for bygging av tilsvarende losskøyter. I og med at Archer hadde fått bestilling på en skøyte, kunne han ikke delta i denne konkurransen. Archer ble imidlertid bedt om å lede en bedømmelseskomite for å sikre sjødyktigheten av de innkomne forslag. Selv om det i konkurranseutlysningen ble kalt redningsskøyte, var det klart fra diskusjonene både på redningsselskapets generalmøte og i avisene, og ikke minst i rapporten fra konkurransen, at dette skulle være skøyter for losene slik at alle loser kunne skaffe seg slike, og trygt være i stand til utføre redningsoperasjoner. Etter at konkurranse-komiteen hadde innstilt på at Archer skulle få oppdraget med å bygge en skøyte, skrev komitemedlem Møller: «En saadan tryg seilbar Redningsbaad bortleid af Selskabet (kanskje gratis til at begynde med) til 3 dristige Lodse ville maaske blive en indbringende Forretning for disse og videre til at andre Lodse maate anskaffe sig lignende, og med Tiden vilde Norges Kyst have en Redningsbaad i enhver Lodsskøite.» Med skøytene bemannet av losene, ville Redningsselskapet slippe lønnsutgifter og bare bidra til byggingen med et begreset beløp; en "vinn-vinn"-løsning for både loser of Redningsselskapet! . - - Archer kuppet konkurransenTil konkurransen kom det også en smal og dyp skøyte med to master og svært høyt fribord. Seilføringen var liten, så dette var en hardværsbåt. Denne, kalt STJERNEN, var tegnet av Chr. Stephansen fra Arendal, og han poengterte at riggen var spesielt tilpasset redningstjeneste. Denne ville da være mindre egnet for losene som knivet om oppdragene. Men konkurranse-komiteen mente riggen kunne gjøres noe større, som sammen med det smale skroget, likevel kunne gjøre den rask nok så losene ville ha den. Archer hadde stadig økt fribordet på sine losskøyter, men ikke i nærheten av Stehansens modell. Høyere fribord gjør båtene tyngre og hever tyngdepunktet, noe som krever mere ballast for samme stabiltet. Med samme seilføring ville da båtene seile dårligere i lett vær og det var ikke gunstig for losene. Stephansen så ikke på losenes behov for
raske båter i lett vær, men kun på sjødyktighet i storm. Dette satte en
ny standard for bedømmelsen av de andre modellene. Jeg tviler altså på at Archer egentlig trodde Stephansens ville egne seg til losing, men at han så muligheten til å få bygget dedikerte redningsskøyter, slik han og båtkomiteen hadde gått inn for. Dessuten, 3 losskøyter var allerede på gang, så da fikk både Redningsselskapet og båtkomiteen sine ønsker oppfylt, og begge ideene bli prøvet i praksis. En skøyte kunne bygges etter Stephansens model og en etter Archers. Til komitemøtet i Oslo, hadde Archer med tegning av sin siste losskøyte STRAAHOLMEN. Archer baserte sin RS-tegning på den, men ga den mye høyere fribord for å matche Stephansens.
RS 1 og STRAAHOLMENs spanteriss lagt på hverandre. I Stephansens
modell var linjene var noe spesielle, med svært innsvinget skuteside og
Archer fikk
oppdraget med å modifisere/normalisere dette. Som jernkjølens mann,
økte han også kjølvekten betydelig. Han benyttet også anledningen til
å strekke den to fot, og dette ble til RS 5 LIV.
. - - Konspirasjons-teorier rundt RS-konkurransenRedningsselskapet har i sin
historiefortelling, feid under teppet den uenighet som var om
losskøyter eller dedikerte redningsskøyter, og hva konkurransen
egentlig gikk ut på. Jens Brandis modell til konkurransen var en fin og velformet losskøyte, og en flott tegning, og han fikk 3dje premie. I Risør hevdes det at RS 1 er kopiert fra Brandis tegning. Men som vist over, er RS 1 tegningen tydelig basert på Archers losskøyte STRAAHOLMEN. Som redningsskøyte, sett med nye krav til hardværsegenskaper, ble Brandis altfor spe med sitt lavt fribord, for lite deplasement (volum) og for liten jernkjøl. Men det var Brandis tegninger som ble brukt til de første kravellbygde losskøytene i i Risør fra 1891 og de ble bygget av Nils Eriksen Narviken. Brandi ble med sine konstruksjoner den senere kjente Risørskøytas far.
1894 Hamningberg-aksjonen reddet både fiskere og Redningsselskapet!Første driftsåret var det tre losskøyter og to 2-mastede redningsskøytene i tjeneste. Man fant fort ut, som komiteen med Archer hadde uttalt, at redningstjeneste kom i konflikt med losing, og losene trakk seg. Redningsselskapet fikk da hele kostnaden med bemanning og fremtidige nybygg. Videre drift så ikke lys ut.
Redningen for Redningsselskapet og hele redningssaken, ble redningsaksjonen i Hamningberg ved Vardø i mai 1894. Stormen sto rett inn i den åpne bukta og sjøene brøt. Oppankrede fiskebåter slet ankerfestene og ble knust i brenningene. RS 1 COLIN ARCHER seilte inn og plukket opp 22 som signaliserte etter redning. Mange hadde ikke tro på at skøyta kunne komme seg ut igjen, og ble i sine båter. Men skøyta bautet seg ut av havna mot vind og sjø. Dette var seilegenskaper i storm som overgikk alles fantasi. Vel ute la en brottsjø skøyta ned med mastene i vannet. De reddede under dekk trodde det var slutten for skøyta og ville ut. Men med jernkjøl og ballast, rettet båten seg som ved et mirakel. Slike sjøegenskaper hadde ingen trodd var mulig. Vel i Vardø, ventet et telegram om at nå ville flere reddes, så COLIN returnerte og ytterligere 14 ble hentet ut fra brenningene. All skepsis mot en seilende redningsskøyte var bokstavelig talt blåst bort og hele kysten dannet foreninger for innsamling av midler til Redningsselskapet.
Redningsskøytenes arbeid besto mye av å slepe inn
fiskebåter til sikkerhet mens vinden økte. RS 1 COLIN ARCHER var
bredere enn RS 5 LIV og hadde derfor mer stabilitet og slepekraft, og
ble derfor den fortrukne konstruksjonen for vider bygging. 1895 Losskøyteikonet GARIBALDI
I 1895 bygget Archer ikonet av sine losskøyter, den 40 fots
store GARIBALDI, den tredje til Wilhelm Josephsen. Linjene er usedvanlig
velformede og båten rask og komfortabel i sjøen. Archer var så fornøyd med GARIBALDIs linjer, at de ble brukt som mal til en ny tegning for redningsskøytene, den såkalte Svolvær-tegningen da RS 12 SVOLVÆR ble bygget etter denne i 1897. Proporsjonene til RS 1 ble beholdt, men baugen var noe mer underskåren, så manøvrerbarheten ble noe bedre, ellers var endringen mest kosmetisk. ![]() RS 12-tegningen har tydelig likheter med losskøyta GARIBALDI. Tegningen ble brukt til bygging av 7 skøyter. 1895 Rent bord i Kristiansand-regattaeneMeningen med bruksbåtregattaer var å inspirere båtbyggerne til bedre og trygge skøyter. Med regattaen i Arendal i 1886 da Archer losskøyter gjorde rent bord, var målet nådd, så den så ut til å bli siste bruksbåtregatta i Sør-Norge med forbedringer som hensikt. Norsk Forening for Lystseilads (NFL), nå Kongelig Norsk Seilforening (KNS), hadde arrangert regattaer siden 1883 og hadde etter hvert landsregattaer. I 1895 skulle denne gå i Kristiansand og de ønsket en riktig stor regatta, så bruksbåtene ble igjen invitert. Colin Archer, som var formann i foreningen, kan nok ha hatt en finger med i spillet her. Archer ønsket at flere enn ham, Thor Martin Jenssen i Porsgrunn og Nils Eriksen Narviken i Risør, skulle bygge trygge losskøyter. Archer ville selvfølgelig også selv gjerne få ordre.Regattaen fikk meget stor forhåndsomtale i
avisene. Men med over 100 bruksbåter som deltok, var det tydelig at
dette var populært. ![]() . - - Archers losskøyter gjorde rent bord i 3 klasser!Bruksbåtene hadde regatta den første dagen. det var lite vind på morgen og ved starten, men vinden tok seg fort opp og det ble en meget frisk seilas. ![]() Regattabåtene på vei ut av Kristiansands vestre havn ved Lagmannsholmen med gammelt festningsverk; nå containerhavnen og fergekai. Det var lite vind på morgenen som man ser her. Foto Johan Kjennerud. Archerbåtene med høy ballastvekt og den tyngre kravellbyggingen, ønsker seg mye vind uttalte kvelden før regattaen; «Blev det bare kuling, skulde vi nok peise Listerbaadene, lød det fra Østlændingen» Men, selv med lite vind i starten tok Archerskøytene ledelsen: «Ledelsen af hele flaaden havde lodsskøiten AMALIE af Aarøsund, tilhørende den raske lods, Arnt Andersen, som tog kongens pokal ved stævnet i Arendal i 1886, ..» og «De bedste chancer efter AMALIE havde den i lodsernes kreds anseede og populære Wilhelm Josefsen, Nevlunghavn, hvis elegante GARIBALDI er bygget af Archer iaar.» Vinden frisknet fort på og Larviksavisa skrev: «Vinden var nu frisket slig paa, at de fleste havde maattet mindske Seil. Det var et vakkert Syn at se de talrige Seilere, op imod en 70 Stykker forcerende sig frem med Skumsprøiten staaende høit om Baugen og Solen, som imidlertid var kommet frem, skinnende paa de hvide Seil.» Kristiansandsavisa skrev om vinden: «Vinden øgede udover til en rigtig stiv vestlig Bris, saa enkelte af Baadene maatte bjerge sine Topseil under Krydsningen. Under Lænsningen kom dog hver Klud op igjen, og snart var hele Strækningen fra Songvaar til Oxø [Oksøy] en lang Række hvide duvende Seil.» Archers losskøyter gjorde rent bord der.
. - - Stor premieutdeling med Archer båret på gullstolEtter regattaen var det stor premieutdeling med over 500 deltagere. Archer ble hyllet i taler og takket av både loser og andre. Norsk Idrettsblad skrev: Under stormende jubel udbragte "papa" Natvig hans skaal ved sexaen, hvorefter han blev grebet og uden pardon baaret høit paa guldstol af begede, men kjærlige næver.»
Aftenposten skrev: . - - Vinnere også i lystbåtklassene.
|