. Colin Archers historie av Jeppe Jul Nielsen.
Jens Brandi (1834-1903)
Risørs store skipskonstruktør.
Brandi var også marinemaler på si.
Skrevet av Jeppe Jul Nielsen, Risør
Brandis brevhode.
Jens
Brandi ble født i Risør i 1834.
Slekten skal ha kommet fra Sveits. Jens var gift med danske Fredrikke.
De fikk ikke barn, men det er fortsatt andre slektninger i Risør.
Brandi gikk i lære hos den meget kjente danske skipskonstruktøren N. C. Kierkegaard (litt mer her) som da holdt til i Gøteborg. Kierkegaard konstruerte flotte seilskuter, utførte nydelige tegninger og Brandis tegninger viser at han ikke sto mye tilbake for sin læremester.
Brandi
var ferdig med læretiden i 1852 og bygging av seilskuter var da
på topp. Eksport av norsk trelast var stor og økende og i
1850 hadde England opphevet Navigasjonsakten; engelske skips enerett
til å frakte varer innen det Britiske imperiet. Norge var den
gang et lavkostland med lønninger under det halve av Englands og
kunne underprise engelske redere og likevel tjene gode penger.
Så
kom Krimkrigen i 1853-56 med stort fraktbehov og eventyrlige
fraktpriser. Norske redere kunne tjene inn hele byggesummen på
én tur!
Annonse 1871 i Morgenbladet.
Etter
læretiden flyttet Brandi til Oslo (Christiania). Her jobbet han lenge
for verftet Brinchekrana. Mange skip skal ha bli bygget etter hans
tegninger der.
Sjøfartsmuseet
på Bygdøy har mange av Brandis konstruksjonstegninger.
21 tegninger er
signert i Oslo 1869-1885. Museet har navngitt disse; bark dampskip
HARALD HARDRAADE 1870, bark SNEFRID, bark ROSA og bark BJØRVIKEN 1869.
Bark ROSA bygget 1867 på Brinckekrana. Info og foto sjohistorie.net
Selv om
Brandi hadde hovedbolig i Oslo, hadde han også et hus i Risør for oppdrag i distriktet, og for fritid.
Brandis hus idag. Det ligger rett over veien fra Kunstparken. Det flotte treet har sikkert også stått der siden Brandis tid.
12 av tegningene på Sjøfartsmuseet er datert 1852-58 med sted Risør.
Mange skip, opp mot 20, skal ha blitt bygget på Risøya ved Gjeving på O. A. Olsens skipsverft etter Brandis tegninger. Dette skal ha vært på 1860-1870-tallet.
Brandi var også meget aktiv i Kragerø og skal også ha vært formann
eller arbeidsleder på verft der. Lokalavisa Vestmar skrev i 1873:
«Flere af Kragerøflaadens smukkeste, fordelagtigste og mest
hurtigseilende Fartøier ere byggede efter hans Tegninger og tildels
under hans Tilsyn, blandt hvilke vi her skulle nævne følgende: Atlantik, Franklin, Aristides, Brage, Able, Niord, Ægir, Jens Brandi, Vigilant og Swift.»
Disse ble bygget på forskjellige Kragerø-verft fra 1862 -1872. De
fleste var 3-mastede barker eller barkentin, og to var brigger.
Skonnertbrig tegnet i 1873. Tegning fra Norsk Maritimt Museum.
Men han
jobbet også for andre verft på Sørlandet. 5 tegninger på Sjøfartsmuseet er signert Arendal 1869-69.
Fullrigger HØIDEN ble bygget i Arendal i 1876.
Modell av fullrigger HØIDEN bygget i Arendal etter Brandis tegninger. Modell og foto Norsk Maritimt Museum.
Tekst til maleriet: «Bark ELIDA bygget 1885 Skuggevik, Tvedestrand, Verft Erik Gundersen med byggmester skipskonstruktør Jens Brandi.» Info Norsk maritimt Museum på kulturnav.org & sjohistorie.net.
Seilskuter
hadde tidligere blitt bygget etter primitive tegninger, dvs tegninger
eller kun en spantetabell, for bare 5-7 spant. Disse spantene ble laget
og satt opp og så ble de andre spantene tilpasset mellom disse. Krav
til nøyaktighet i tegningen var på denne måten liten, men byggingen tok
lengre tid.
Skipskonstruktører som Brandi, lagde nøyaktige tegninger hvor alle
spantene kunne lages på spanteplanet og settes opp fortløpende. Med
mange mann og flere spanteplan, gikk byggingen raskere og mer
rasjonelt. Dette var særdeles viktig når skutene ble større.
Konstruktørene fikk derfor godt betalt.
Da mange ennå ikke var vant med denne måten å bygge på, annonserte Brandi at «samt om ønskes Udrisning af samme paa Byggestedet, udføres ved undertegnede».
Brandi var også ofte med å lede det praktiske arbeidet som formann og det ga gode ekstra-inntekter.
I 1873 deltok Brandi på "Den alminnelige norske Industriudstilling" og hans tegninger fikk god omtale; «især Tegninger fra ... og Skibskonstruktør Brandi roses af Skjønnere».
I
1878 deltok Brandi på Verdensutstillingen Exposition i Paris med
tegninger og modeller av en seilskute, en selfanger. Han fikk
sølvmedalje for denne.
I 1883 publiserte Brandi i polytekninsk Tidsskrift en artikkel om maskinbøyng av tykke spant.
Det sies at det ble bygget minst 50, kanskje opp mot 100 seilskuter etter Brandis tegninger.
I et notat på Sjøfartsmuseet i Oslo, skal Brandi ha uttrykt at han egentlig hadde ønsket å være marinemaler.
Det finnes noen blyanttegninger og to kjente malerier. Han skal også ha hatt en
skissebok, men den ble med hans kone til Danmark etter at han døde.
Jekt
med dekkslast seilende i Nord-Norge, kanskje Lofoten. Malt av Jens
Brandi i 1894. I privat eie i Trondheim fra 2024. Foto Skanfil.no
Et
par blyanttegninger og det andre kjente maleriet, som er i Danmark; her gjengitt i boka
"Båtbyggerne fra Risør-distriktet" av Asbjørn Halvorsen i 2022.
Risørmotiv
malt eller tegnet av Brandi, årstall ukjent. Denne ble publisert i Aust-Agder Blad 19 sept.
1974, men de visste ikke hvor originalen befant seg. Årstallet er antydet 1850, men det høres noe tidlig ut.
Jeg vet ikke når Brandi og Archer først ble bekjente, men i et brev fra Archer i 1873 til en kunde, går det fram at Brandi har anbefalt ham.
I 1875 Brandi hadde, antageligvis gjennom sitt seilskutenettverk, fått i oppdrag å få bygd tre losskøyter til det finske losvesenet.
Siden
Brandi drev med større skip, var det ikke et oppdrag for ham som
konstruktør eller for skipsverft han jobbet på.
Colin Archer hadde startet sin virksomhet i 1867 og fra 1872 bygd
losbåter. Han var konstruktør både på båter og seilskuter, hadde
ansatte til å bygge, og stor kapasitet. Archer hadde dessuten i 1872
publisert en stor avhandling om båtkonstruksjon basert på nye
internasjonale matematiske prinsipper og dette satte ham i første rekke
blant norske skipskonstruktører.
Archers losskøyter hadde utmerket seg både i kvalitet og i regatta og
det var derfor mer naturlig for Brandi, som fortsatt bodde i Oslo, å
henvende seg til Colin Archer istedenfor Risør for dette oppdraget.
Finnene
hadde et spesielt ønske: Ballasten skulle være vann i tanker under dørken. Muligens var
dette pga. det grunne farvannet så de kunne seile uten ballast
innaskjærs og så fylle tankene. Det kan også ha vært for lettere å
kunne dra dem på land.
Archer svarte 3/3-1875:
«Hr. Skibskonstructör J. Brandi Christiania
I
anledning af Deres Forespörgsel i meget Ærede af 27 f.M. skal jeg
tillade mig at meddele at jeg er villig til i löbet af sommeren at
bygge de omtalde tre Lodsbaade for det finske Lodsvæsen.
Angaaende
Baadenes Störrelse og Form antager jeg at man nogelunde bör holde sig
til den af mig i den sidste Tid brukte Model som har vunnet
Anerkjennelse her blant dristige Lodse baade for Seilads og Södygtighed.
.... Angaaende
den af Hr. Lodsdirektören foreslaaede Metode at anvende Vand til
Ballast kan jeg ikke afgive nogen Erklæring grundet paa personlig
Erfaring da jeg ikke selv har bygget nogen saadan Baad.»
Brevet
er på tre sider hvor Archer belyser diverse tekniske detaljer og
fraskriver seg ethvert ansvar dersom vannballast-eksperimentet ikke
faller heldig ut.
Archer hadde på denne tiden bygget 5 losskøyter, noen tollkuttere og
lystbåter, så oppdraget var viktig og kjærkomment for ham.
Etter
utstrakt korrespondanse og møter i Christiania, lagde Archer tegninger
og sendte dem til Brandi. Tegningene ble godkjent, en skøyte ble bygd og
seilt til Finland.
Det ble med denne ene av de 3 som var forespeilet, så vannballast var kanskje
ikke så vellykket.
Men i 1898 kom finnene tilbake med en bestilling på 8 losskøyter, da
Archers nye anerkjente type fra 1883 med kravellbygget hudplank og med
jernkjøl.
Samarbeidet om losskøyta til Finland førte til at det ble et nytt samarbeid for markedføring i utlandet.
I 1876 var det en stor Verdensutstilling i Philadelphia i
USA.
Jens
Brandi var en meget pertentlig tegner med meget flott utførte
tegninger.
Archer var mer fokusert på konstruksjonstegninger og lede
arbeidet på både båtbyggeriet og sitt nystartede skipsverft med
skonnertbygging, og hadde i tillegg utstrakt korrespondanse om
konstruksjonsteori og regattaseiling.
Brandi rentegnet derfor Archers første losskøyte fra
1872 for markedsføring i flere land.
Archer første losskøyte fra 1872, her rentegnet av Jens Brandi for markedsføring i utlandet.
Det ble ingen bestillinger av denne markedsføringen i USA i 1876, men Brandi fikk gullmedalje for tegningen.
I 1880 forsøkte Brandi også å markedsføre
Archers losbåter i Middelhavet. Archer skrev til Brandi om materialer og pris og avsluttet med:
«Det
skulde være mig kjært om disse oplysninger kunde lede til en Forretning
og om vore Baade kunde findes hensigtsmæssige i Middelhavet.»
Men også denne gangen uten resultat.
Morgenbladet
annonse 1880 med medaljene fra 1878 og 1876 brukt for alt de var verdt.
Da
jeg skulle skrive om Brandi i Risør historielags årbok i 2015, studerte
jeg denne losbåttegningen mer inngående. Jeg kopierte
på transparenter og la dem over hverandre og da ble det klart at de var
helt like, både i linjer, lukeplasseringer og rigg! Risør-skøytene
hadde på den tiden en helt annen form, fyldige i baugen og slankere
akter, og var gaffelrigget. Archer hadde også hatt gaffelrigg fram til
nå, men da han satset på losskøyter etter 5 år, benyttet han spririgg
da det var foretrukket av losene i hans distrikt; yttre Oslofjord -
Langesund/Nevlunghavn til Hvaler.
Da
falt brikkene på plass. Dette var Archers
losskøyte som ble omtalt i markedsføringen utenlands. Samarbeidet året
før med losskøytene til Finland hadde gitt ideen
til mer utenlands markedsføring og Brandi ville få provisjon.
Dette
viser også at Tallak Lindstøl i 1923 boka Risørs 200-årige historie,
heller ikke visste om dette samarbeidet da han skriver Archer «opptok de linjer» i Brandis premierte losskøytetegning.
Tallak Lindstøl hadde gjort en riktig observasjon, at linjene var like
Archers. Men de var ikke bare like; de VAR Archers!
Det
kan også nevnes
at Risørs store losbåtbygger på den tiden, Nils Eriksen Narviken,
uttalte i et intervju i 1888 at han bygget etter andre linjer enn
Archer, da Archers linjer var mer for fart, mens Narvikens var mer for
sjødyktighet. PS. 2 år senere bet Narviken i det sure eplet og bygget
etter Brandis Archer-linjer; se omtale under. Narviken, lokalt kalt
Narvika, er navnet på bukta i Nordfjorden ved Risør hvor Eriksen hadde
verftet sitt.
I
1878 sendte Brandi en kuttertegning til Archer og ba om hans
betraktninger om konstruksjonen.
Dette må ses i lys av Archer
publisering i 1872 om konstruksjonsteori for hurtigere båter og skip.
Artikkelen var fullspekket med matematikk og grafiske kurver som gikk
over hodet på de fleste.
Så for Brandi ville det være nyttig med
Archers analyse av en av sine båter.
Archer svarte:
«Jeg
betragter det som en Ære De har sendt mig den til Bedömmelse og vilde
nödig fremsette nogen Mening paa en overfladisk Betraktning,… Men da
det naa er min Opgave at finde Feil og ikke at rose, skal jeg tilföie
at jeg neppe tror der er gjort mest mulig ut af den givne Længde og
Störrelse.»
Over fire sider kom han med konkret kritikk av linjer og egenskaper og detaljerte forslag til forbedringer.
Brandi spurte også om Archer hadde noe oppdrag for ham og Archer avsluttet brevet med:
«Jeg
haaber at jeg engang skal faa Anledning til at benytte mig af deres
vennlige Tilbud at rentegne en Kutter for mig. Det er imidlertid ikke
saa at forstaa at jeg haver en saadan under Arbeide da jeg talte med
Dem sidst. Jeg vilde kun forhöre mig for det Tilfælde jeg skulde önske
det senere.»
Fra
slutten av 1870-tallet minket det på seilskutebygging pga. utstakt
dampskipsbygging i utlandet.
Seilskutene kom på billigsalg og norske
redere kastet seg over disse og det ble lite nybygging her, og det ble
vanskelig med oppdrag for Brandi.
Brandi flyttet derfor tilbake til Risør tidlig på 1880-tallet og
fikk jobb på «Lods & Indrullerings-kontoret» og i 1887 ansatt som kemner.
Hans kone Fredrikke underviste i «Pianofortespill» og Brandi ble agent for "La Fonciere" livsforsikringsselskap. Han annonserte også daglig salg av «Kogt Fløde».
Han må også ha hatt noe med det store huset ved siden av, "Brenneriet",
da han annonserte rom egnet til snekkerverksted der til leie.
Og
Brandi fortsatte skipskonstruksjon på
sitt hjemmekontor.
I 1892 ble et flott skip etter Brandis tegninger sjøsatt i Kragerø. Kragerø Tidende skrev bl.a.:
«Ved
Afløbningen fik Skibet Navnet KONG OSCAR II. Det er ca. 800 Reg.Tons
drægtig og maaler i Kjølen 157 Fod, Bredde 33 Fod og dybgaaende med
Last inde 16 Fod.
Skibet
er bygget af Furu og Eg og er kobberfast. Det skal rigges som Bark. Ved
Afløbningen, der foregik i det mest straalende Veir og hvortil var
fremmødt et Par Tusinde Mennesker, spillede Musikken.»
Tekst til maleriet: «Bark ALF - Rederi B.A. Olsen, Lyngør, bygget 1894 av byggmester J. Brandi, Dybvaag.»
Og noen skuter var nå med dampmaskin, som det 600
tonns lasteskipet NOR som ble bygget på Lindstøls Verft i 1897. Det var
det første dampskip bygget i Risør, og det var fortsatt i tre.
I 1900 ble dampskipet SPERO sjøsatt i februar. Lokalavisa skrev: «Fint Vær var her i Torsdags - glitrende
Solskin paa de store Snemasser. .... og ved 3-Tiden, da Dampskibet SPERO
skulde løbe af Stabelen paa Risøens Skibsværft, var der en anseelig
Folkemasse tilstede. .. og Skibet gled ualmindelig kjekt og pent ut i
Vandet under den ombordværende Mængdes Jubel.
Dampskibet, der er af Træ og bygget af udsøkte Materialer, har en
Længde i Kjølen af 166 Fod 6 Tommer, største Brædde paa Spant er 29
Fod, Dybde i Risset er 17 Fod 3 Tommer, drægtig cirka 590 Tons under
Dæk, med en Bæreevne til 16 Fods Dybgaaende af ca. 1140 Tons d.w.
-
og som det nu ligger paa Vandet, er alle enige om, at det gjør saavel
sin Konstruktør Hr. Jens Brandi som sin Bygmester Hr. Erik Lindstøl al
Ære. »
Brandi annonse tegneundervisning. Annonse 1878 i Morgenbladet.
Brandi
annonserte for undervisning både i Oslo og Risør fra 1877. Det var
mange annonser både i Oslo- og Risøraviser til ut på 1880-tallet, så
dette må ha gitt en god ekstrainntekt da skipskonstruksjonsoppdrag
minket på denne tiden. Det var nok fin å ha læretid hos Brandi på CVen.
I en omtale i 1904 av direktør og skipskonstruktør Aamundsen hos
Burmeister & Mains Skipsverft, fremheves at han fra 1878-1880 «studerede hos den bekjendte Konstruktør Jens Brandi, Skibskonstruktion og Beregninger af alle Slags.»
Flere av
skøytetegningene fra senere konstruktører i Risør har tegnedetaljer i
likhet med Brandis tegninger, så det er sannsynlig at de ble
undervist i forbindelse med losskøytenes overgang fra klinkbygging til kravellbygging fra 1890 og utover.
Lønnen på losoldermannkontoret var dårlig, og det var lite oppdrag, så 6. februar 1884 skrev han til Archer
og spurte om Archer hadde noe arbeid til ham som rentegner/kopiering.
«Herr C. Archer, Laurvig
Det
er for kort Tid siden blevet mig fortalt, at De engang – i den senere
Tid – skal have tænkt paa at benytte mig i Deres Foretning, men af
forskjellige Grunde – fornemmelig af Hensyn til Lön – skal have opgivet
denne Tanke. –
Jeg
kan ikke vide hvor længe jeg bliver beskjæftiget her ved Lods &
Indrulleringscontoret, det kommer altsammen an paa, hvor længe den
gamle Oldermand lever og bliver i Tjenesten. Min Lön hos ham er kr 85
pr maaned! At
jeg muligens kan blive Indrulleringsbetjent efter ham, kan der være
Sandsynelighed for, hvis Foretningen bliver delt, men det er altsammen
paa det uvisse.
Skulde
De derfor senere hen komme til det Resultat at De maaske kunde have
Brug for mig, hvor de af Lön hensyn eller fordi jeg er gift, ikke lade
Dem afholde fra at have mig i Erindring.
Har de Brug for mig til Udförelse af nogetsomhelst Tegnearbeide, der
kan udföres her i Hjemmet, da vil jeg meget gjerne assistere Dem, thi
jeg tager gjerne mod Bifortjeneste, og hvad betaling det Arbeide kan
være verd, jeg kommer til at udföre, det vil jeg overlade til Dem selv
at bestemme.
Til önskende Dem et godt Nyttaar fremsendes en venlig Hilsen fra Deres hengivende J. Brandi».
Archer svarte 10/2-1884:
«Hr. Skibskonstruktör J. Brandi Risör.
Jeg
har modtaget Deres ærede Skrivelse af 6/2 og skal i den Anledning
meddele, at jeg ganske rigtig undertiden har tænkt at henvende mig til
Dem for at faa udfört Tegnearbeider, hvori jeg ikke er synderlig stiv,
men det er hidtil aldrig bleven noget af.
Til at skaffe stadigt Arbeide
er min Forretning vistnok langt fra stor nok, men leilighedsvis vil jeg
gjerne sende Dem Skidser til Rentegning og vil allerede om et Par Dage
sende en saadan til en Lodsbaad som jeg gjerne vilde have færdig saa
snart som mulig men savner Tid til at gjöre det selv.
Det
skulde være mig kjært om jeg kunde give Dem ret meget at gjöre af dette
Slags, men det er der desværre kun ringe Udsigt til for Öieblikket. –
Med en venlig Hilsen er jeg Deres forbindtligst Colin Archer».
Men
bare noen få dager senere sendte Archer en konstruksjonstegning som han
ba Brandi rentegne. Det er sannsynlig at dette var en av hans første
kravellbygde losskøyter med jernkjøl fra 1883. Han
ønsket å markedsføre sin nyvinning med fine tegninger. Det ble også
laget en modell som ble vist på utstillinger sammen med tegningen.
Archer
konstruerte sine tegninger på millimeterpapir som gjorde det lett å gjøre matematiske
beregninger. På mange tegninger er det endringer og notater, så dette er tegninger for internt bruk.
For å markedsføre nye konstruksjoner, trengte Archer fine
presentasjonstegninger. Det
passet derfor bra med en assistent til kopiering/rentegning og det må
sies at Brandis tegneutførelse sto over Archers, og tekstingen er med
meget sirlig skrift.
Det ble deretter stadig sendt
konstruksjonstegninger med dampskip til Risør for kopiering/rentegning. Det
var både losskøyter, lystbåter og seilskuter.
Archer
var meget fornøyd med Brandis arbeid og kom i sine brev med mange
lovord om den flotte utførelsen av tegningene, som 5/7-1884:
«Mit
sidste Brev var neppe kommet i Posten da jeg modtog Tegningen hvis
Udförelse er alt hvad jeg kan önske.
Jeg har den Fornöielse at vedlegge
heri kr. 40 og haaber snart igjen at faa Anledning til at benytte Deres
Assistance.»
Colin Archer lystbåt VENUS bygget 1889. Rentegnet av Brandi, signert av Archer.
I
februar 1890 hadde Brandi en kunde til Archer. Kammerherre Lindholm ved
Det Danske Hoff, en celeber kunde, ønsket en kuttertegning for bygging
i København. Archer dro samtidig til Risør da det skulle arrangeres en
stor landsregatta i byen til sommeren.
To uker senere skriver Archer
til en skipstegner i Horten som overtok rentegningen i de neste fire
år. Og det er etter dette ikke et eneste brev mellom dem.
Vi
har ikke skriftlig hvorfor samarbeidet stoppet og hvorfor så brått. Men
Brandi hadde da akkurat konstruert den første skøyta som skulle
kravellbygges i Risør og det lå i kortene at losskøytene i Risør ville
bli sterke konkurrenter til Archers, med samme byggemåte og tilnærmet
samme form. Da var de nå konkurrenter og unaturlig at Brandi lenger var på
Archers lønningsliste.
Archer
signerte kopiene Brandi tegnet. Så uten kjennskap til Brandis arbeid
for Archer, er rentegningene derfor feilaktig i bøker og artikler,
antatt som tegnet av
Archer selv.
At Brandi rentegnet for Archer var ukjent inntil jeg oppdaget det i 2008 da jeg fikk noen av Brandis tegninger i hende. Jeg så først at teksting og enkelte tegnedetaljer var så likt at det måtte være tegnet av samme person. Deretter gikk jeg ibrevarkivet etter Archer og der lå mange brev til Brandi.
Tittel med blokkbokstaver og sirlig håndskrift satte meg på sporet av Brandis arbeid for Archer.
Dette
var sikkert ikke noen hemmelighet i samtiden, men det har bare ikke
kommet på trykk.
Det eneste sporet er en avisnotis i lokalavisa i
november 1893 da den første redningsskøyta RS 1 COLIN ARCHER viste seg
fram i Risør. Brandi var sikkert ombord og da nevnt at han hadde
arbeidet for Archer, men journalisten misforsto og skrev at Brandi hadde
konstruert RS 1.
Utklipp av notisen hvor journalisten misforsto.
Archer hadde selvfølgelig konstruert RS 1 selv, og det var dessuten 3 år siden Brandi hadde jobbet for Archer.
Brandi konstruerte, som nevnt, i hovedsak større båter og seilskuter, inntil han konstruerte skøyter fra 1890 for bygging i Risør.
Klinkbygde
skøyter til fiske og losing, ble bygget på maler eller etter notat på
bordvinkler og bordbredder etter båtbyggerens erfaring. Det var derfor
ikke marked for tegninger til disse.
I
1890 ville den lokale prost Håkonsen at også Risør skulle bygge
kravellbygde losskøyter som Archer hadde gjort siden 1883. Han fikk Brandi til å tegne lystbåt
med losbåt form og han fikk Nils Eriksen Narviken til å bygge
denne.
Brandis skøyter hadde naturlig nok fellestrekk
med Archers, dvs med midtspantet aktenfor midten med et
skarpere forskip enn akterskip.
Dette skiller seg klart fra Risørbygde skøyter. Som nevnt over, uttalte
Nils Eriksen Narviken i 1888 at han ikke bygde som Archer, dvs Narviken
bygde den gamle form som hadde forskip fyldigere enn akterskipet. Og de
var klinkbygget.
Da Narvikens første Brandi-konstruksjon var med i landsregattaen i Risør 1890, ble det skrevet i avisa at «Baaden var en egen Type, svært bred agterover fra Masten»,
altså et mye fyldigere akterskip enn man var vant til i Risør, men det
vi anser som helt normalt nå. Båten som het SØNDELED, fikk god omtale,
gjorde det godt i regatta og banet veien for kravellbygde losskøyter i
Risør.
Så i 1891 bygde Nils Eriksen Narviken sin første kravellbygde losskøyte, og den var etter Brandis tegning.
Med kravellbyggingen startet Narviken ny nummerering
i bygge-protokollen sin, så det er tydelig at dette var en viktig milepæl i hans båtbyggervirksomhet..
Brandis
linjer var mer moderate enn Archers. Flere på begynnelsen av 1890-tallet
hadde jernkjøl, men mindre enn Archers. Brandis kravell skøyter ble fort populære.
Lokalavisa skrev i 1893:
«Men i størst Udstrækning drives Baadbyggeriet i Narviken, hvor den
erfarne og iherdige Nils Eriksen med sin øvede Arbeidsstyrke i de
senere Aar vistnok har leveret flere Lods- og Brugsbaade end noget
annet Baadbyggeri i Landet.
Der bygges siden 1891 for det meste af nyere Konstruktion, - kravelbyggede – flere med Jernkjøl og synkefri.
Skibkonstruktør
Jens Brandi har tegnet disse nye Baade som har vist sig at
tilfredsstille alle rimlige Krav, og hvoraf flere er kjendt for at være
de bedste Seilere langs kysten.»
Dette var meget velformede skrog
som vi ser av losskøyta under. Men fribordet er noe lavt, lavere enn
Archer brukte på samme tid på losskøyter, og meget lavere enn hva Thor Martin Jenssen brukte.
På slutten av 1890-tallet ble
jernkjølen droppet.
Brandi losskøyte. Dette er en regntegning fra 1899, men var nok ganske lik de fra 1891.
En
tegning med samme linjer som losskøyta over, er signert Christen
Halvorsen Frøyna 1893. Tegning har også tegnetekniske likheter både i
strek og nummerering, eneste skille er en annen spanteavstand. Dette
tyder på Brandi underviste båtbyggerne i Risør.
Brandi
tegnet også fiskeskøyter. Hans tegning har tydelig blitt brukt i
undervisning og gjengitt påsatt mål for spanteplan og oppsett.
Men; i boka Norsk havfiske av Johan Hjort i 1905, er den omtalt som
Barmenskøyte. Barmen er den store øya som deler fjorden ved Risør i to
deler, og helt innerst i NV er det en gård med en vik som heter Barmen.
Her har det vær
båtbygging fra tidlig 1800-tallet til litt ut på 1900-tallet. Søren
Olsen Barmen (1865-1963) drev båtbygging der sammen med 10 år eldre
bror etter farens død i 1882.
Søren har høyst sannsynlig bygget etter Brandis tegninger fra 1892
da han begynte med kravell skøyter, men fra ca 1900 tegnet han skøyter
både for seg
selv, for Nils Eriksen Narviken og andre i Risør.
Kjente båter som
sannsynligvis er etter hans tegninger, er to skøyter bygget av Nils
Eriksen Narviken, DAGMAR i 1900 og IMMANUEL i 1905.
Barmens tegninger slekter på Brandis, men han må vel snu seg i sin grav
ved at Brandis tegning er gjengitt som Barmenskøyte, og ikke en av hans
egne tegninger.
Brandis
fiskeskøyte gjengitt i boka Norsk havfiske av Johan Hjort i 1905 under
kapittelet Farkoster av Thor Iversen, side 180-183.
Barmenskøyta omtales i havfiskeboka i 1905 som meget utbredt som drivgarnsfiske fra Lindesnes og østover.
Den har «stort
ry som en udmerket og passende baadform for denne del af kysten. ...
Den er kravelbygget og rigget som Colin Archer-skjøiten, haandterlig,
sterk, velseilet og meget sjødygtig.»
Æren får kanskje deles mellom Barmen og Brandi.
Etter en storm i Langesundsbukta i februar 1892 reddet flere
Archer-skøyter fiskere og NSSR ønsket at losene skulle utgjøre
redningsvesenet, men da måtte flere bygge like gode losskøyter som
Archer.
Derfor ble en konkurranse utlyst for bygging av to skøyter. Archer og
Thor M. Jenssen hadde allerede fått hver sin ordre og var defor
utestengt fra å delta. Men Archer ble bedt om å lede en
bedømmelseskomite.
Risør som var eneste utenom Archer og Jenssen som bygde Archer-typen,
regnet seg nok som selskrevne til den ene ordren med Brandi som
konstruktør og Narviken som bygger.
Norges Sjøfartstidende skrev 23. oktober 1892 om Brandis modell: «var en renheklet Hvalør-Archerbaad, men finfin Hvalør-Archer».
Brandi fikk 3dje premie, men i bedømmelsesrapporten skrev Archer at Brandis modell var «en stor Lodsbaad af den mere moderne Form. Hvad linjerne angaar maatte Komitéens Flertal sætte den betydeligt over nr. 2» og «Tegningerne er særdeles vel udfört.»
Grunnen til at Brandi & Risør ikke fikk 2dre premie og
byggeoppdrag, var hestehandel med komiteens mindretall og at Archer
ville satse på en større 2-mastet dedikert redningsskøyte som
vinnermodellen. Archer hadde også før konkurransen vært i en komite som
vedtok større 2-mastede redningsskøyter, men NSSR gikk imot dette og
ville heller ha skøyter som også egnet seg til losing. Da en av de
innsendte forslag var en 2-master, fikk Archer med seg komiteens
flertall med denne som vinner og kuppet konkurransens 2dre ordre til
seg selv, dog uten at han fikk den betydelige pengesum som de 3
premierte fikk.
Jens Brandi lystbåt med jernkjøl fra 1893.
Av Brandiskøyter, kjennes bare to gjenværende begge bygget av Nils Eriksen Narviken. Den ene er en 32
fots fiskeskøyte fra 1902 som er under restaurering i Risør.
Den andre er losskøyta SPENNER
fra 1893 som er i utenlandsk eie og har i de siste år befunnet seg på
Færøyene. SPENNER var i Oslo fra 1963-2014, men det var ikke før i 2020
at jeg identifiserte den til Brandis losskøyte tegning.
Brandis losskøyte-linjer hadde noe
fyldigere baug enn Archers.
Archers båter var svært skarpe i baugen. Det ga de
raskeste båtene, men de var ikke like behagelige i sjøen. Den skarpe baugen gjorde også båtene tunge på roret. Losene som
seilte i all slags vær, hele året, måtte avveie hurtighet mot sjøvennlighet.
Brandi
droppet jernkjølen etter noen år, men det hadde Risør felles med de
fleste
andre losbåtbyggerne som kom etter med kravellbygging etter midten av
1890-tallet. Archer holdt på jernkjøl for losbåtene, men bygde
fiskebåter uten jernkjøl.
Thor Martin Jenssen (fra Risør med båtbyggeri i Porsgrunn) kom med FRITHJOF II i 1897.
Den er 42 fot og var den største losskøyta i
Norge til da.
Jenssen hadde bygget etter Archer-linjer fra 1885, men
denne
var noe fyldigere i baugen, litt bredere og uten jernkjøl, og var meget
vellykket. Losen poengterte at båten var lett å styre og hadde nok
stabilitet uten jernkjøl.
Dype skrog med tilstrekkelig mye ballast viste seg å være raske nok, gode sjøbåter og var billigere enn Archers med jernkjøl.
Søren
Olsen Barmen i Risør hadde enda mer symmetriske linjer, noen faktisk
litt skarpere akter enn i baugen, men langt mer velformet enn de gamle
klinkbygde skøytene.
Det betød også mye hvilken båt nabolosen hadde. I f.eks.
Arendals-distriktet kjøpte en los en rask Archerskøyte i 1881, og det
medførte 2
Archerskøyter til, hver båt 2 fot lengre enn forrige for å være "Kongen
på haugen". Mellom Arendal og Portør ved Kragerø, var det ingen Archer-
eller Jenssen-skøyter.
Selv om Archer hadde bygget den mest perfekte losskøyta i GARIBALDI i 1895, uten "barnesykdommene",
hadde allerede konkurrentenes variant av Archer-typen etablert seg og utkonkurrerte Archer fra
slutten av 1890-tallet.
Fra 1895 til Archer la ned sitt verft i 1909
(77 år gammel), fikk han bare bestilling på 4 losskøyter til norske
loser, mens Risør bygget mange hvert år og leverte til hele kysten, også østover.
Brandi ble syk på nyåret 1903, men døden kom likevel uventet i forhold til sykdommens art, natt til lørdag 24 januar.
Hans
danske kone Fredrikke, flyttet tilbake til Danmark. Noen tegninger og
malerier ble fordelt i Risør, og noe ble med henne til Danmark.
Sjøfartsmuseet i Oslo har nå mange av hans skipstegninger. Aust-Agder museet har noen skøytetegninger.
Tilbake til Colin Archers historie her.
Jeppe Jul
Nielsen
..................................
Trebåt:
Konstruktør & Konsulent & Besiktigelser &
Båtutstyr til veteranbåter.
Hjemmeside:
www.jul-nielsen.no
Mail: jeppejul02(at)gmail.com
Mobil 9077 8929 - & Whatsapp - SKYPE: jeppejul
Tyriveien 1 -
4956 Risør - Norge
***********'''''