. Colin
Archers historie av Jeppe Jul Nielsen.
Jens Brandi (1834 - 1903)
Risørs store skipskonstruktør.
Jens Brandi var også marinemaler på si.
Skrevet av Jeppe Jul Nielsen, Risør
Brandis brevhode.
Jens
Brandi ble født i Risør i 1834.
Slekten skal ha kommet fra Sveits via Danmarks vestkyst. Jens var gift med danske Fredrikke.
De fikk ikke barn, men det er fortsatt andre slektninger i Risør.
Brandi gikk i lære
hos den meget kjente danske skipskonstruktøren N. C. Kierkegaard
(litt mer her) som da holdt til i Gøteborg. Kierkegaard konstruerte flotte
seilskuter, utførte nydelige tegninger og Brandis tegninger
viser at han ikke sto mye tilbake for sin læremester.
Brandi
var ferdig med læretiden i 1852 og bygging av seilskuter var da
på topp. Eksport av norsk trelast var stor og økende og i
1850 hadde England opphevet Navigasjonsakten; engelske skips enerett
til å frakte varer innen det Britiske imperiet. Norge var den
gang et lavkostland med lønninger under det halve av Englands og
kunne underprise engelske redere og likevel tjene gode penger.
Så
kom Krimkrigen i 1853-56 med stort fraktbehov og eventyrlige
fraktpriser. Norske redere kunne tjene inn hele byggesummen på
én tur!
Bodde i Oslo og arbeidet for Brinchekrana
Etter
læretiden i Gøteborg i 1852 skal Brandi ha flyttet til Oslo (Christiania). Her jobbet han lenge
for verftet Brinchekrana.
På Brinchekrana var det mest reparasjoner fram til 1864, men Brandi kan
ha jobbet der før det med annet for en sikker inntekt og levert
tegninger til verft Risørområdet.
Sjøfartsmuseet
på Bygdøy har mange av Brandis konstruksjonstegninger.12 av tegningene på Sjøfartsmuseet er datert 1852-58 med sted Risør.
Mange
skip, opp mot 20, skal ha blitt bygget på Risøya ved Gjeving på O. A.
Olsens skipsverft etter Brandis tegninger. Dette skal ha vært på
1860-1870-tallet.
Selv om
Brandi hadde hovedbolig i Oslo, hadde han også et hus i Risør for oppdrag i distriktet, og sikkert for fritid.
Brandis hus idag. Det ligger rett over veien fra Kunstparken. Det flotte treet har sikkert også stått der siden Brandis tid.
På
Brinchekrana ble Hans Christian Hansen (1818-1888) ansatt som
konstruktør og formann. Men Brandi tegnet også skip som ble bygget der.
Sjøfartsmuseet har 21 Brandi-tegninger
signert i Oslo 1869-1885.
Museet har navngitt disse; bark ROSA - bark BJØRVIGEN 1869 - bark dampskip
HARDRAADE 1870 - bark SNEFRID.
Bark BJØRVIGEN 1868
Bark ROSA bygget 1867 på Brinchekrana. Info og foto sjohistorie.net
Bark HAARRAADE 1871 Selfanger med dampmaskin.
I 1871 startet Brandi å annonsere i mange aviser både i Oslo og på Sørlandet.
Annonse 1871 i Morgenbladet.
Jeg har ikke funnet annonser før 1871.
Sønn av formann H. C. Hansen ved Brinchekrana fra 1864 da
skipsbyggingen startet der, kom i 1927 med beskyldninger mot Brandi i
boka "Den Norske Sjøfarts Historie bind III". Han skriver at Brinchs
sønn skal ha blitt undervist i tegning av Brandi, men med Hansens
tegninger. Hansens sønn beskylder Brandi for å ha signert med sitt navn
på disse kopier av farens tegninger. Av de nevnte skuter over er ROSA
og BJØRVIGEN. Sønnen, som var sjøfartsdirektør, sa at Brandi etter
dette måtte forlate tegnekontoret. Senior Brinch døde i 1873, så det må
ha vært før det.
Det er vanskelig å vite gehalten i denne beskyldningen. Faren kan ha
sagt ting og sønnen har gjort en fjær til fem høns etter kanskje litt
uklar hukommelse 55 år etter det skal ha skjedd, om hvem som tegnet
hvilke skip. Men det kan ha vært en konflikt som gjorde at Brandi fant
han burde stå på flere bein og derfor annonserte for andre oppdrag.
Kanskje ble Brandi tatt inn i varmen igjen og ble der til siste skip i
1878? I hvert fall ble han boende i Oslo til begynnelsen av
1880-tallet.
Kragerø til Arendal oppdrag
Brandi var også meget aktiv i Kragerø og skal også ha vært formann
eller arbeidsleder på verft der. Lokalavisa Vestmar skrev i 1873:
«Flere af Kragerøflaadens smukkeste, fordelagtigste og mest
hurtigseilende Fartøier ere byggede efter hans Tegninger og tildels
under hans Tilsyn, blandt hvilke vi her skulle nævne følgende: Atlantik, Franklin, Aristides, Brage, Able, Niord, Ægir, Jens Brandi, Vigilant og Swift.»
Disse ble bygget på forskjellige Kragerø-verft fra 1862 -1872. De
fleste var 3-mastede barker eller barkentin, og to var brigger.
Skonnertbrigg tegnet i 1873. Tegning fra Norsk Maritimt Museum.
Men han
jobbet også for andre verft på Sørlandet. 5 tegninger på Sjøfartsmuseet er signert Arendal 1868-69.
Fullrigger HØIDEN ble bygget i Arendal i 1876.
Modell av fullrigger HØIDEN bygget i Arendal etter Brandis tegninger. Modell og foto Norsk Maritimt Museum.
Konstruktør for kravellbygging
Seilskuter
hadde tidligere blitt bygget etter primitive tegninger, dvs tegninger
eller kun en spantetabell, for bare 5-7 spant. Disse spantene ble laget
og satt opp og så ble de andre spantene tilpasset mellom disse. Krav
til nøyaktighet i tegningen var på denne måten liten, men byggingen tok
lengre tid.
Skipskonstruktører som Brandi, lagde nøyaktige tegninger hvor alle
spantene kunne lages på spanteplanet og settes opp fortløpende. Med
mange mann og flere spanteplan, gikk byggingen raskere og mer
rasjonelt. Dette var særdeles viktig når skutene ble større.
Konstruktørene fikk derfor godt betalt.
Da mange ennå ikke var vant med denne måten å bygge på, annonserte Brandi at «samt om ønskes Udrisning af samme paa Byggestedet, udføres ved undertegnede».
Brandi var også ofte med å lede det praktiske arbeidet som formann og det ga gode ekstra-inntekter.
I 1871 deltok Brandi med skipsmodeller på utstillingen til Christiania Haandværkerforening.
I 1873 deltok Brandi på "Den alminnelige norske Industriudstilling" og hans tegninger fikk god omtale; «især Tegninger fra ... og Skibskonstruktør Brandi roses af Skjønnere». i 1876 deltok Brandi med tegninger og modeller av skip og Colin Archers klinkbygde losskøyte fra 1872 (se lengre nede) på Verdensutstilling i Philadelphia i
USA, og fikk hederlig omtale for disse.
I
1878 deltok Brandi på Verdensutstillingen Exposition i Paris med
tegninger og modeller av en seilskute, en selfanger. Han fikk
sølvmedalje for denne.
I 1883 publiserte Brandi i Polyteknisk Tidsskrift en artikkel om maskinbøying av tykke spant.
Det
sies at det ble bygget minst 50, kanskje opp mot 100 seilskuter etter
Brandis tegninger.
Marinemaler og tegner.
I et notat på Sjøfartsmuseet i Oslo, skal Brandi ha uttrykt at han egentlig hadde ønsket å være marinemaler.
Det finnes noen blyanttegninger og to kjente malerier. Han skal også ha hatt en
skissebok, men den ble med hans kone til Danmark etter at han døde.
Jekt
med dekkslast seilende i Nord-Norge, kanskje Lofoten. Malt av Jens
Brandi i 1894. I privat eie i Trondheim fra 2024. Foto Skanfil.no
J. Brandi signatur på Jektemaleriet
Et
par blyanttegninger og det andre kjente maleriet, som er i Danmark; her gjengitt i boka
"Båtbyggerne fra Risør-distriktet" av Asbjørn Halvorsen i 2022.
Risørmotiv
malt eller tegnet av Brandi, årstall antatt 1859. Denne ble publisert i Aust-Agder Blad 19 sept.
1974.
Skaffet ordre til Colin Archer på
losskøyte til det finske losvesenet.
Jeg
vet ikke når Brandi og Archer først ble bekjente, men i et brev fra
Archer i 1873 til en kunde, går det fram at Brandi har anbefalt ham.
I
1875 Brandi hadde, antageligvis gjennom sitt seilskutenettverk,
fått i oppdrag å få bygd tre losskøyter til det finske losvesenet.
Siden
Brandi drev med større skip, var det ikke et oppdrag for ham som
konstruktør eller for skipsverft han jobbet på.
Colin Archer hadde startet sin virksomhet i 1867 og fra 1872 bygd
losbåter. Han var konstruktør både på båter og seilskuter, hadde
ansatte til å bygge, og stor kapasitet. Archer hadde dessuten i 1872
publisert en stor avhandling om båtkonstruksjon basert på nye
internasjonale matematiske prinsipper og dette satte ham i første rekke
blant norske skipskonstruktører.
Archers losskøyter hadde utmerket seg både i kvalitet og i regatta og
det var derfor mer naturlig for Brandi, som fortsatt bodde i Oslo, å
henvende seg til Colin Archer istedenfor Risør for dette oppdraget.
Finnene
hadde et spesielt ønske: Ballasten skulle være vann i tanker under dørken. Muligens var
dette pga. det grunne farvannet så de kunne seile uten ballast
innaskjærs og så fylle tankene. Det kan også ha vært for lettere å
kunne dra dem på land.
Archer svarte 3/3-1875:
«Hr. Skibskonstructör J. Brandi Christiania
I
anledning af Deres Forespörgsel i meget Ærede af 27 f.M. skal jeg
tillade mig at meddele at jeg er villig til i löbet af sommeren at
bygge de omtalde tre Lodsbaade for det finske Lodsvæsen.
Angaaende
Baadenes Störrelse og Form antager jeg at man nogelunde bör holde sig
til den af mig i den sidste Tid brukte Model som har vunnet
Anerkjennelse her blant dristige Lodse baade for Seilads og Södygtighed. .... Angaaende
den af Hr. Lodsdirektören foreslaaede Metode at anvende Vand til
Ballast kan jeg ikke afgive nogen Erklæring grundet paa personlig
Erfaring da jeg ikke selv har bygget nogen saadan Baad.»
Brevet
er på tre sider hvor Archer belyser diverse tekniske detaljer og
fraskriver seg ethvert ansvar dersom vannballast-eksperimentet ikke
faller heldig ut.
Archer hadde på denne tiden bygget 5 losskøyter, noen tollkuttere og
lystbåter, så oppdraget var viktig og kjærkomment for ham.
Etter
utstrakt korrespondanse og møter i Christiania, lagde Archer tegninger
og sendte dem til Brandi. Tegningene ble godkjent, en skøyte ble bygd og
seilt til Finland.
Det ble med denne ene av de 3 som var forespeilet, så vannballast var kanskje
ikke så vellykket.
Men i 1898 kom finnene tilbake med en bestilling på 8 losskøyter, da
Archers nye anerkjente type fra 1883 med kravellbygget hudplank og med
jernkjøl.
. - - Markedsførte Colin Archer i flere land.
Samarbeidet om losskøyta til Finland førte til at det ble et nytt samarbeid for markedsføring i utlandet.
I 1876 var det en stor Verdensutstilling i Philadelphia i
USA.
Jens
Brandi var en meget pertentlig tegner med meget flott utførte
tegninger.
Archer var mer fokusert på konstruksjonstegninger og lede
arbeidet på både båtbyggeriet og sitt nystartede skipsverft med
skonnertbygging, og hadde i tillegg utstrakt korrespondanse om
konstruksjonsteori og regattaseiling.
Brandi rentegnet derfor Archers første losskøyte fra
1872 for markedsføring i flere land.
Archer
første losskøyte fra 1872, her rentegnet av Jens Brandi 1876 for
markedsføring i utlandet. Det er veldig tydelig at dette ikke er en
byggetegning, men en utstillingstegning da den er unøyaktig med
varierende spanteavstand. At det er Archers 1872-linjer, er ikke bare
at linjer, lukeplasseringer m.m. er identiske, men også alle parametere
som er påskrevet tegningen. Disse er ikke vanlig for andre enn Archer
og er hentet fra en tabell i Archers konstruksjonsanvisning publisert i
Polyteknisk i 1872.
Det
ble ingen bestillinger av denne markedsføringen i USA i 1876, men
Brandi fikk hederlig omtale for denne tegningen og tegninger og
modeller av seilskuter.
I 1880 forsøkte Brandi også å markedsføre
Archers losbåter i Middelhavet. Archer skrev til Brandi om materialer og pris og avsluttet med:
«Det
skulde være mig kjært om disse oplysninger kunde lede til en Forretning
og om vore Baade kunde findes hensigtsmæssige i Middelhavet.»
Men også denne gangen uten resultat.
Morgenbladet
annonse 1880 med medaljene fra 1878 og 1876 brukt for alt de var verdt.
Da
jeg skulle skrive om Brandi i Risør historielags årbok i 2015, studerte
jeg denne losbåttegningen mer inngående. Jeg kopierte
på transparenter og la dem over hverandre og da ble det klart at de var
helt like, både i linjer, lukeplasseringer og rigg! Risør-skøytene
hadde på den tiden en helt annen form, fyldige i baugen og slankere
akter, og var gaffelrigget. Archer hadde også hatt gaffelrigg fram til
nå, men da han satset på losskøyter etter 5 år, benyttet han spririgg
da det var foretrukket av losene i hans distrikt; ytre Oslofjord -
Langesund/Nevlunghavn til Hvaler.
Da
falt brikkene på plass. Dette var Archers
losskøyte som ble omtalt i markedsføringen utenlands. Samarbeidet året
før med losskøytene til Finland hadde gitt ideen
til mer utenlands markedsføring og Brandi ville få provisjon.
Dette
viser også at Tallak Lindstøl i 1923 boka Risørs 200-årige historie,
heller ikke visste om dette samarbeidet da han skrev at Archer «opptok» linjene i Brandis premierte losskøytetegning.
Tallak Lindstøl hadde gjort en riktig observasjon, at linjene var like
Archers. Men de var ikke bare like; de VAR Archers!
Tallak Lindstøl skrev også at Archer «hadde studert baatformene i Søndeled»,
dvs. hos Narviken. Muligens har Archer vært innom Risør, men i tilfelle
så han hva han ikke skulle gjøre. Archer var opptatt av hurtige båter
og baserte også sine første båter på matematiske kurver med meget
skarpe forskip, helt motsatt av Narvikens og alle andre losskøyter på
kysten.
Det
kan også nevnes
at Risørs store losbåtbygger på den tiden, Nils Eriksen Narviken,
uttalte i et intervju i VG-magasin i 1888 : «Den er ikke, som Archer-baaden, hovedsaklig anlagt paa hurtig Seilas».
Det vil si at han bygget etter andre linjer enn
Archer som betyr at den var av den gamle form, som var fyldigere i
baugen enn akterenden.
Archer har derfor beviselig ikke kopiert eller
lært av Risør.
PS. 2 år senere bet Narviken i det sure eplet og bygget
etter Brandis Archer-linjer; se omtale under. (Narviken, lokalt kalt
Narvika, er navnet på bukta i Nordfjorden ved Risør hvor Nils Eriksen hadde
verftet sitt.)
. - - Spurte Archer om råd, og om oppdrag.
I
1878 sendte Brandi en kuttertegning til Archer og ba om hans
betraktninger om konstruksjonen.
Dette må ses i lys av Archer
publisering i 1872 om konstruksjonsteori for hurtigere båter og skip.
Artikkelen var fullspekket med matematikk og grafiske kurver som gikk
over hodet på de fleste.
Så for Brandi ville det være nyttig med
Archers analyse av en av sine båter.
Archer svarte:
«Jeg
betragter det som en Ære De har sendt mig den til Bedömmelse og vilde
nödig fremsette nogen Mening paa en overfladisk Betraktning,… Men da
det naa er min Opgave at finde Feil og ikke at rose, skal jeg tilföie
at jeg neppe tror der er gjort mest mulig ut af den givne Længde og
Störrelse.»
Over fire sider kom han med konkret kritikk av linjer og egenskaper og detaljerte forslag til forbedringer.
Brandi spurte også om Archer hadde noe oppdrag for ham og Archer avsluttet brevet med:
«Jeg
haaber at jeg engang skal faa Anledning til at benytte mig af deres
vennlige Tilbud at rentegne en Kutter for mig. Det er imidlertid ikke
saa at forstaa at jeg haver en saadan under Arbeide da jeg talte med
Dem sidst. Jeg vilde kun forhöre mig for det Tilfælde jeg skulde önske
det senere.»
Underviste i skipskonstruksjon
Brandi annonse tegneundervisning. Annonse 1878 i Morgenbladet.
Som nevnt tidligere, underviste Brandi i skipskonstruksjon på Brinchekrana som drev fra 1864-1878.
Brandi
annonserte for undervisning både i Oslo og Risør fra 1876.
Denne annonsen fra 1876 i Norsk Handels og Søfartstidende kan tyde på at han har undervist også før 1876.
Det var
mange annonser både i Oslo- og Risøraviser til ut på 1880-tallet, så
dette må ha gitt en god ekstrainntekt da skipskonstruksjonsoppdrag
minket på denne tiden.
Det var nok fint å ha læretid hos Brandi på CVen.
I en omtale i 1904 av Risør-mannen, direktør og skipskonstruktør Jens Ludvig Aamundsen hos
Burmeister & Mains Skipsverft, fremheves at han fra 1878-1880 «studerede hos den bekjendte Konstruktør Jens Brandi, Skibskonstruktion og Beregninger af alle Slags.»
Flere av
skøytetegningene fra senere konstruktører i Risør har tegnedetaljer i
likhet med Brandis tegninger, så det er sannsynlig at de ble
undervist i forbindelse med losskøytenes overgang fra klinkbygging til kravellbygging fra 1890 og utover.
Fra oktober 1896 var Brandi sekretær for Teknisk Aftenskole i Risør, men det var ikke maritimt.
Tilbake til Risør.
Kontorjobb med skipskonstruksjon på si.
Fra
slutten av 1870-tallet minket det på seilskutebygging pga. utstakt
dampskipsbygging i utlandet.
Seilskutene kom på billigsalg og norske
redere kastet seg over disse og det ble lite nybygging her, og det ble
vanskelig med oppdrag for Brandi.
Brandi
skrev til Archer 3. mars 1879 angående materialer Archer ønsket. Ut i
brevet skriver Brandi at han tydeligvis trenger oppdrag:
«Har de saa en Ordre at give mig? - det gjælder at fortjene 10 Kroner paa 100 , det er jo Penge det og i disse knappe Tider.»
20. september 1880 var han enda mer i beit for arbeid og skrev bl.a. «Jeg har endnu ingen udsigt til Beskjeftigelse hvorved noget ordentlig kan fortjenes, og med den paabegyndte Marinemaling troer jeg ikke at det kan drives til noget tilfredsstillende Resultat.
Jeg
troer jeg maate kunne vore anvendelig ved f.eks. et Assurance,
Dampskibsexpedition eller Lodsoldermands-Contor, eller noget lignende.
Skulde ikke De eller Deres Ven Herr Herlofson kunne vore mig med at
opdrive en saadan Post for mig, paa en eller anden Kant? .....
Her i Riisør er intet at udrette; jeg troer den er den mest stille og flausste (?) By i hele Landet.».....
I brevet fremgår at Brandi nå ikke lenger har bolig i Oslo.
Brandi fikk etter hvert jobb på «Lods & Indrullerings-kontoret» og i 1883 ble han gift med 25 år yngre danske Fredrikke Amalie Juul.
Jobben på loskontoret var ikke så godt betalt, så Brandi-paret trengte tilleggsinntekter. Fredrikke underviste i «Pianofortespill», de annonserte også daglig salg av «Kogt Fløde» og Brandi ble agent for "La Fonciere" livsforsikringsselskap.
Han må også ha hatt noe med det store huset ved siden av, "Brenneriet",
da han annonserte rom egnet til snekkerverksted der til leie.
I1887 ble Brandi ansatt som kemner.
Og litt skipskonstruksjon var det inn i mellom på
hans hjemmekontor.
Tekst til maleriet: «Bark
ELIDA bygget 1885 Skuggevik, Tvedestrand, Verft Erik Gundersen med
byggmester skipskonstruktør Jens Brandi.» Info Norsk maritimt Museum på
kulturnav.org & sjohistorie.net.
I 1892 ble et flott skip etter Brandis tegninger sjøsatt i Kragerø, KONG OSCAR II.
Kragerø Tidende skrev bl.a.:«Ved
Afløbningen fik Skibet Navnet KONG OSCAR II. Det er ca. 800 Reg.Tons
drægtig og maaler i Kjølen 157 Fod, Bredde 33 Fod og dybgaaende med
Last inde 16 Fod. Skibet
er bygget af Furu og Eg og er kobberfast. Det skal rigges som Bark. Ved
Afløbningen, der foregik i det mest straalende Veir og hvortil var
fremmødt et Par Tusinde Mennesker, spillede Musikken.»
Tekst til maleriet: «Bark ALF - Rederi B.A. Olsen, Lyngør, bygget 1894 av byggmester J. Brandi, Dybvaag.»
Og noen skuter var nå med dampmaskin, som det 600
tonns lasteskipet NOR som ble bygget på Lindstøls Verft i 1897. Det var
det første dampskip bygget i Risør, og det var fortsatt i tre.
I 1900 ble dampskipet SPERO sjøsatt i februar. Lokalavisa skrev: «Fint Vær var her i Torsdags - glitrende
Solskin paa de store Snemasser. .... og ved 3-Tiden, da Dampskibet SPERO
skulde løbe af Stabelen paa Risøens Skibsværft, var der en anseelig
Folkemasse tilstede. .. og Skibet gled ualmindelig kjekt og pent ut i
Vandet under den ombordværende Mængdes Jubel.
Dampskibet, der er af Træ og bygget af udsøkte Materialer, har en
Længde i Kjølen af 166 Fod 6 Tommer, største Brædde paa Spant er 29
Fod, Dybde i Risset er 17 Fod 3 Tommer, drægtig cirka 590 Tons under
Dæk, med en Bæreevne til 16 Fods Dybgaaende af ca. 1140 Tons d.w.
-
og som det nu ligger paa Vandet, er alle enige om, at det gjør saavel
sin Konstruktør Hr. Jens Brandi som sin Bygmester Hr. Erik Lindstøl al
Ære. »
Rentegninger for Colin Archer:
Lønnen på loskontoret var dårlig, og det var lite oppdrag, så 6. februar 1884 skrev Brandi til Archer
og spurte om Archer hadde noe arbeid til ham som rentegner/kopiering.
«Herr C. Archer, Laurvig
Det
er for kort Tid siden blevet mig fortalt, at De engang – i den senere
Tid – skal have tænkt paa at benytte mig i Deres Foretning, men af
forskjellige Grunde – fornemmelig af Hensyn til Lön – skal have opgivet
denne Tanke. –
Jeg
kan ikke vide hvor længe jeg bliver beskjæftiget her ved Lods &
Indrulleringscontoret, det kommer altsammen an paa, hvor længe den
gamle Oldermand lever og bliver i Tjenesten. Min Lön hos ham er kr 85
pr maaned! At
jeg muligens kan blive Indrulleringsbetjent efter ham, kan der være
Sandsynelighed for, hvis Foretningen bliver delt, men det er altsammen
paa det uvisse.
Skulde
De derfor senere hen komme til det Resultat at De maaske kunde have
Brug for mig, hvor de af Lön hensyn eller fordi jeg er gift, ikke lade
Dem afholde fra at have mig i Erindring.
Har de Brug for mig til Udförelse af nogetsomhelst Tegnearbeide, der
kan udföres her i Hjemmet, da vil jeg meget gjerne assistere Dem, thi
jeg tager gjerne mod Bifortjeneste, og hvad betaling det Arbeide kan
være verd, jeg kommer til at udföre, det vil jeg overlade til Dem selv
at bestemme.
Til önskende Dem et godt Nyttaar fremsendes en venlig Hilsen fra Deres hengivende J. Brandi».
Archer svarte 10/2-1884:
«Hr. Skibskonstruktör J. Brandi Risör.
Jeg
har modtaget Deres ærede Skrivelse af 6/2 og skal i den Anledning
meddele, at jeg ganske rigtig undertiden har tænkt at henvende mig til
Dem for at faa udfört Tegnearbeider, hvori jeg ikke er synderlig stiv,
men det er hidtil aldrig bleven noget af.
Til at skaffe stadigt Arbeide
er min Forretning vistnok langt fra stor nok, men leilighedsvis vil jeg
gjerne sende Dem Skidser til Rentegning og vil allerede om et Par Dage
sende en saadan til en Lodsbaad som jeg gjerne vilde have færdig saa
snart som mulig men savner Tid til at gjöre det selv.
Det
skulde være mig kjært om jeg kunde give Dem ret meget at gjöre af dette
Slags, men det er der desværre kun ringe Udsigt til for Öieblikket. –
Med en venlig Hilsen er jeg Deres forbindtligst Colin Archer».
Men
bare noen få dager senere sendte Archer en konstruksjonstegning som han
ba Brandi rentegne. Det er sannsynlig at dette var en av hans første
kravellbygde losskøyter med jernkjøl fra 1883. Han
ønsket å markedsføre sin nyvinning med fine tegninger. Det ble også
laget en modell som ble vist på utstillinger sammen med tegningen.
Archer
konstruerte sine tegninger på millimeterpapir som gjorde det lett å gjøre matematiske
beregninger. På mange tegninger er det endringer og notater, så dette er tegninger for internt bruk.
For å markedsføre nye konstruksjoner, trengte Archer fine
presentasjonstegninger. Det
passet derfor bra med en assistent til kopiering/rentegning og det må
sies at Brandis tegneutførelse sto over Archers, og tekstingen er med
meget sirlig skrift.
Det ble deretter stadig sendt
konstruksjonstegninger med dampskip til Risør for kopiering/rentegning. Det
var både losskøyter, lystbåter og seilskuter.
Archer
var meget fornøyd med Brandis arbeid og kom i sine brev med mange
lovord om den flotte utførelsen av tegningene, som 5/7-1884:
«Mit
sidste Brev var neppe kommet i Posten da jeg modtog Tegningen hvis
Udförelse er alt hvad jeg kan önske.
Jeg har den Fornöielse at vedlegge
heri kr. 40 og haaber snart igjen at faa Anledning til at benytte Deres
Assistance.»
Colin Archer lystbåt VENUS bygget 1889. Rentegnet av Brandi, signert av Archer.
. - - Samarbeidet stoppet brått
I
februar 1890 hadde Brandi en kunde til Archer. Kammerherre Lindholm ved
Det Danske Hoff, en celeber kunde, ønsket en kuttertegning for bygging
i København. Archer dro samtidig til Risør da det skulle arrangeres en
stor landsregatta i byen til sommeren.
To uker senere skriver Archer
til en skipstegner i Horten som overtok rentegningen i de neste fire
år. Og det er etter dette ikke et eneste brev mellom dem.
Vi
har ikke skriftlig hvorfor samarbeidet stoppet og hvorfor så brått. Men
Brandi hadde da akkurat konstruert den første skøyta som skulle
kravellbygges i Risør og det lå i kortene at losskøytene i Risør ville
bli sterke konkurrenter til Archers, med samme byggemåte og tilnærmet
samme form. Da var de nå konkurrenter og unaturlig at Brandi lenger var på
Archers lønningsliste.
. - - Samarbeidet med Archer var ukjent fram til 2008
Archer
signerte kopiene Brandi tegnet. Så uten kjennskap til Brandis arbeid
for Archer, er rentegningene derfor feilaktig i bøker og artikler,
antatt som tegnet av
Archer selv.
At
Brandi rentegnet for Archer var ukjent inntil jeg oppdaget det i 2008
da jeg fikk noen av Brandis tegninger i hende. Jeg så først at teksting
og enkelte tegnedetaljer var så likt at det måtte være tegnet av samme
person. Deretter gikk jeg i brevarkivet etter Archer og der lå mange brev til og fra Brandi.
Tittel med blokkbokstaver og sirlig håndskrift satte meg på sporet av Brandis arbeid for Archer.
Dette
var sikkert ikke noen hemmelighet i samtiden, men det har bare ikke
kommet på trykk.
Det eneste sporet er en avisnotis i lokalavisa i
november 1893 da den første redningsskøyta RS 1 COLIN ARCHER viste seg
fram i Risør. Brandi var sikkert ombord og da nevnt at han hadde
arbeidet for Archer, men journalisten misforsto og skrev at Brandi hadde
konstruert RS 1.
Utklipp av notisen hvor journalisten misforsto.
Det
var nesten 3 år siden Brandi hadde jobbet for Archer og Archer hadde
selvfølgelig konstruert RS 1 selv og den var basert på hans siste
losskøyte STRAAHOLMEN; les mere lengre nede om Brandis skøyte i
redningsskøyte konkurransen.
Brandis skøyter;
Archer-typen - kravellbygde med jernkjøl
Brandi konstruerte, som nevnt, i hovedsak større båter og seilskuter. Klinkbygde
skøyter til fiske og losing, ble bygget på maler eller etter notat på
bordvinkler og bordbredder etter båtbyggerens erfaring. Det var derfor
ikke marked for tegninger til disse.
I
1890 ville den lokale prost Harald Haakonsen at også Risør skulle bygge
kravellbygde losskøyter med jernkjøl som Colin Archer hadde gjort siden 1883.
Nils Eriksen Narviken hadde i 1888, som nevnt, uttalt om sine losskøyter: «Den er ikke, som Archer-baaden, hovedsaklig anlagt paa hurtig Seilas».
Det med hurtighet må ses i lys av at Archers losskøyter hadde i
Arendalsregattaen i 1886, gjort rent bord med 1-2-3-4 & 6-7 premie
av 12 deltagere. Narviken forteller med dette at han bygde den gamle
form med forskip fyldigere enn akterskipet.
Narviken sier også i 1888-intervjuet, at hans båter er; «beregnet paa at trodse Skageraks krappe Sjøer, paa at sejle godt og fremfor alt paa at beskytte Menneskeliv.» Men hans båter var som andre tradisjonelle losskøyter på kysten; brede, grunne og med for
lite ballast, og kullseilte i en uheldig brottsjø.
Lyngørlos Hans Andreas Henriksen hadde Narvikenskøyte fra 1880 og i
september 1884 seilte han med en annen Lyngørlos som mannskap, ut til
en bark. Få hundre meter fra seilskuta «faar de en Braadsjø over, saa de i et Øieblik kantrede rundt».
En klamret seg til en åre og den andre til baugen den korte tiden før
den sank. Seilskuta rakk ikke å gjøre noe før begge var borte.
I Arendalsregattaen 1886 hvor Colin Archers båter gjorde rent bord, skrev Risør-avisa 18 aug 1886 «Det viste sig, at de kravelbyggede Baade med større Jernkøl og sammenlignelsesvis skarpe Forskib, gik af med Seiren». De gjengir også at losene uttalte «at herefter maa Lodsbaaden bygges kravel, dyb og med Jernkjøl.» Avisas lange artikkel gjengir hele regattaen og resultatene, men Colin Archer nevnes ikke en eneste gang.
Archer ble etter Arendalsregattaen utnevnt til ridder av St. Olavs
orden for denne nye båttypen med økt ballastmengde, jernkjøl og derved endelig garantert kantrefrie, og solide kravellbygd så de ikke gikk lekk. Brandi sendte ham lykkeønskninger, men av Sørlandsavisene, var
det bare Fædrelandsvennen som nevnte denne utnevnelsen. Så misunnelsen
av Archers suksess var tydeligvis stor. Dette gjorde også at Risør, for
øvrig i likhet med alle andre losskøytedistrikter, ikke ville bygge
Archers skøytetype. Isteden holdt man på en gammel og ikke særlig vellykket patent; lufttette kasser og tanker for å holde kullseilte båter flytende.
Sandøya-los
Axel Jensen fikk ny skøyte hos Narviken i 1886, dvs. 3 år etter Archers
nye skøytetype så dagens lys. I august 1889 kullseilte skøyta og sank
og Axel, da 60 år gammel, omkom. Losgutten holdt seg flytene på en
luke og ble reddet av en annen losskøyte som ble varslet av seilskuta
som skulle hatt losen ombord. Axels bror hadde også få år tidligere omkommet pga. kullseiling.
Risør-avisen skrev noe senere at ulykkene kunne vært unngått hvis losskøytene hadde hatt lufttette rom; «saa de ei kunne synke ..... og burde paabydes ved Lov og gjennemføres rundt hele vor Kyst.»
Prost Harald Haakonsen
var tydeligvis av en annen mening. Han var i Risør kjent for å være pådriver for kravellbygde
losskøyter med jernkjøl. Han kjente helt sikkert til disse
havariene, og sikkert mange fler, og kjente tydeligvis til Colin Archers nye skøytetype. Haakonsen så at kantrefrie
og solide båter var langt bedre enn at losen skulle klamre seg til en kullseilt
båt og innse at alt håp likevel var ute om ikke noen tilfeldigvis
skulle være nære nok til å komme ham til unnsetning før han frøs i
hjel i det kalde vannet.
Haakonsen
kjente sikkert til at Brandi jobbet for Archer. Han fikk derfor Brandi
til å tegne en lystbåt til seg og Nils Eriksen Narviken til å bygge.
Den fikk navnet SØNDELED og var en «god Modell for en Brugsbaad» som det ble uttalt til avisa.
SØNDELED
bygget 1890. Lengde ca 33 fot med bredde 2,70 m med
jernkjøl på 3,36 tonn og 320 kg innvendig ballast. Foto i Nils Narviks eie.
SØNDELED
ble Brandis første egen skøyte-konstruksjon og Narvikens kravell skøyte
nr. 1. Båten ble fortøyd med seilene oppe, så begivenheten kunne foreviges med datidens kamera med lange åpningstider. På bildet
ses
linoljekittet i natene veldig tydelig så bildet er nok tatt ikke lenge etter
sjøsetting. Båten ble så vidt ferdig til 1890-regattaen i Risør og for sent ute til å bli målt, så den
seilte utenfor konkurranse, men plasserte seg blant de første over
mållinjen. Båten deltok året etter i regatta i Kristiansand og fikk
førstepremie.
At prost Haakonsen var en ivrig seiler, vises tydelig i et leserbrev i Risør-avisa: «..
han er saa svært glad i sin kostbare Lystkutter, siger man; ak ja, lad
ikke Kutteren blive Deres Afgud! ... Vi haaber, at Præsten er saa snild
at rette paa dette Uvæsen, saa her bliver bekjendtgjort en passende
kontortid; ..»
Haakonsen ble dessverre syk og båten solgt til C. Falsen i Oslo/Fredrikstad og fikk navnet
IRMELIN.
IRMELIN ex SØNDELED i Larvik-regatta i 1894 hvor den ble nr. 2 av 4 deltagere.
Brandis skøyter hadde naturlig nok fellestrekk
med Archers, dvs med midtspantet aktenfor midten med et
skarpere forskip enn akterskip, og stort dypgående med plass til mye ballast. Dette
skiller seg klart fra tidligere Risørbygde losskøyter.
Da SØNDELED var med i landsregattaen i Risør 1890, ble det skrevet i avisa at «Baaden var en egen Type, svært bred agterover fra Masten»,
altså en type man ikke var vant til i Risør (eller andre losskøytedistrikter), men det
vi anser som helt normalt og velformet i dag. Haakonsens båt banet således veien for kravellbygde losskøyter i
Risør og det som senere ble kjent som Risørskøyter.
Med kravellbyggingen startet Narviken ny nummerering
i bygge-protokollen sin, så det er tydelig at dette var en viktig milepæl i hans båtbyggervirksomhet.
Nils Eriksen Narvikens
byggeliste: Med Pastor Haakonsens kravellbygde skøyte med jernkjøl starter ny
nummering på Nr. 1. Forrige båt var nr. 92.
. - - Risørs første kravellbygde losskøyter
Så
i året etter, i 1891, bygde Nils Eriksen Narviken sin første
kravellbygde losskøyte, og den var også etter Brandis tegning. Flere av
disse på begynnelsen av 1890-tallet
hadde jernkjøl, men mindre enn Archers. Brandis
linjer var mer moderate i baugen enn Archers og derved behageligere i
sjøen, og de ble fort populære. Lokalavisa skrev i 1893:
«Men i størst Udstrækning drives Baadbyggeriet i Narviken, hvor den
erfarne og iherdige Nils Eriksen med sin øvede Arbeidsstyrke i de
senere Aar vistnok har leveret flere Lods- og Brugsbaade end noget
annet Baadbyggeri i Landet.
Der bygges siden 1891 for det meste af nyere Konstruktion, - kravelbyggede – flere med Jernkjøl og synkefri.
Skibkonstruktør
Jens Brandi har tegnet disse nye Baade som har vist sig at
tilfredsstille alle rimlige Krav, og hvoraf flere er kjendt for at være
de bedste Seilere langs kysten.»
Dette var meget velformede skrog
som vi ser av losskøyta under. Men fribordet er noe lavt, lavere enn
Archer brukte på samme tid på losskøyter, og meget lavere enn hva Thor Martin Jenssen brukte.
På slutten av 1890-tallet ble
jernkjølen droppet.
Brandi losskøyte. Dette er en regntegning/kopi fra 1899, så originalen er høyst sannsynlig fra tidlig 1890-tallet.
En
tegning med samme linjer som losskøyta over, er signert Christen
Halvorsen Frøyna 1893. Tegning har også tegnetekniske likheter både i
strek og nummerering, eneste skille er en annen spanteavstand. Dette
tyder på Brandi underviste båtbyggerne i Risør.
En annen båtbygger i
Risør, Søren Olsen Barmen (1865-1963), sønn av Ole Halvorsen Barmen
(1816-1882), startet også med kravell losskøyter med jernkjøl i 1892 etter Brandis tegninger.
Det var ikke skøytebygging på Moen på denne tiden.
SPENNER bygget 1893 av Narviken er etter Jens Brandis tegning over.
. - - Fiskeskøyter fra Brandi og Søren Olsen Barmen
Brandi
tegnet også fiskeskøyter. Hans tegning har tydelig blitt brukt i
undervisning og gjengitt påsatt mål for spanteplan og oppsett.
Men; i boka Norsk havfiske av Johan Hjort i 1905, er den omtalt som
Barmenskøyte. Barmen er den store øya som deler fjorden ved Risør i to
deler, og helt innerst i NV er det en gård med en vik som heter Barmen.
Her har det vær
båtbygging fra tidlig 1800-tallet til litt ut på 1900-tallet. Søren
Olsen Barmen (1865-1963) drev båtbygging der sammen med 10 år eldre
bror etter farens død i 1882.
Søren bygget etter Brandis tegninger fra 1892
da han begynte med kravell skøyter, men fra ca 1900 tegnet han skøyter
både for seg
selv, for Nils Eriksen Narviken og andre i Risør.
Kjente båter som
sannsynligvis er etter hans tegninger, er to skøyter bygget av Nils
Eriksen Narviken, DAGMAR i 1900 og IMMANUEL i 1905. En skøyte EMILIE kan også være etter Sørens tegninger.
Barmens tegninger slekter på Brandis, men han må vel snu seg i sin grav
ved at Brandis tegning er gjengitt som Barmenskøyte, og ikke en av hans
egne tegninger.
Brandis
fiskeskøyte gjengitt i boka Norsk havfiske av Johan Hjort i 1905 under
kapittelet Farkoster av Thor Iversen, side 180-183.
Barmenskøyta omtales i havfiskeboka i 1905 som meget utbredt som drivgarnsfiske fra Lindesnes og østover.
Den har «stort
ry som en udmerket og passende baadform for denne del af kysten. ...
Den er kravelbygget og rigget som Colin Archer-skjøiten, haandterlig,
sterk, velseilet og meget sjødygtig.»
Æren får kanskje deles mellom Barmen og Brandi, og selvfølgelig Archer som er deres forbilde.
.- - Risørskøyta - kopi av Archerskøyta via Brandi.
Begrepet
Risørskøyte dukker ikke opp før etter 1900. Det har sammenheng med at
Risørs fiske- og losskøyter da ble populære kysten rundt. Eldste klipp
jeg har funnet er fra 1909 da Nils Eriksen deltok i Fiskeriutstillingen
i Kragerø. Og det var da Brandis skøyter som ble omtalt som
Risørskøyte, «.. den nu almindelige Risørskøite».
Narviken var utenfor konkurranse, men fikk takkediplom for sin deltagelse. Klipp fra Norsk fiskeritidende 1909.
At
Risørskøyta var basert på Archer-skøyta, går også tydelig fram av boka
Norske båttyper og fiskefartøier i 1939 av Thor Iversen.
PS. 1886 var Arendals-regattaen og ridder- utnevnelsen; den nye Archer-typen ble sjøsatt 1883.
I "Den Norske Sjøfarts historie" i 1927 står det: «Lods-
og fiskerskøiten er av nyere dato; og den skylder for den væsentligste
Colin Archer .... bedre former og større dypgaaende .... kravellbygging
.... trods sterk motstand». Det står om Narvikens båter at «væsentlige træk laant fra Archer-baaten»; via Brandi kan vi tilføye.
. - - Deltok i konkurransen om redningsskøytene
Etter en storm i Langesundsbukta i februar 1892 reddet flere
Colin Archer-skøyter fiskere. Redningsselskapet, stiftet året før, ønsket da at losene skulle utgjøre
redningsvesenet, men da måtte flere bygge like gode losskøyter som
Archer.
Derfor ble en konkurranse utlyst for bygging av to skøyter. Archer og
Thor M. Jenssen hadde allerede fått hver sin ordre og var derfor
utestengt fra å delta. Men for å sikre at de innsendte modeller og tegninger var sjødyktige og kantrefrie som Archer-typen, ble Archer bedt om å lede bedømmelseskomiteen.
Risør som i 1892 var eneste utenom Archer og Jenssen som bygde Archer-typen,
regnet seg nok som selvskrevne til den ene ordren med Brandi som
konstruktør og Narviken som bygger.
Riggtegning til Jens Brandis losredningsskøyte.
Norges Sjøfartstidende skrev 23. oktober 1892 om Brandis modell: «var en renheklet Hvalør-Archerbaad, men finfin Hvalør-Archer».
Brandi fikk 3dje premie, men i bedømmelsesrapporten skrev Archer at Brandis modell var «en stor Lodsbaad af den mere moderne Form. Hvad linjerne angaar maatte Komitéens Flertal sætte den betydeligt over nr. 2» og «Tegningerne er særdeles vel udfört.»
Grunnen
til at Brandi & Risør ikke fikk 2dre premie og
byggeoppdrag, var todelt. Båten fikk kritikk for lavt fribord, liten
jernkjøl og uhensiktsmessige luftkasser for å holde båten flytende.
Dette kunne nok ha
vært rettet på, så viktigere var nok at Archer
ville satse på en større 2-mastet dedikert redningsskøyte. Det var dessuten
allerede under bygging og i bestilling, 3 stk 1-mastede kombinerte
los- & redningsskøyter.
Archer
hadde et halvt år før konkurransen vært i en komite hvor Archer med
flertallet, gikk
for dedikerte redningsskøyter, dvs større skøyter med liten rigg som da
naturlig var 2-mastere. Komiteen frarådet rett og slett at losene
skulle utgjøre redningsvesenet: «Man
fandt dog at maatte fraraade at disse Skøiter bliver bemandede
med Lodser, idet man antog, at dette vilde komme i Kollision med
Lodsvæsenet og med den fri Konkurance blandt Sjølodserne». Dette hadde for øvrig Archer
også hadde gått inn for da Redningsselskapet ble stiftet året før.
Mindretallet gikk for
luftkasser/tanker i los- og fiskebåter så de holdt seg flytende ved
kullseiling da dette var langt billigere enn å bygge og bemanne redningsskøyter.
Men Redningsselskapet gikk imot Archer og komite-flertallet og
ville heller ha skøyter som også egnet seg til losing
så losene skulle utgjøre redningstjenesten, dvs mindre skøyter som var 1-mastede.
Da
Archer reiste inn til
Oslo for møte i komiteen som skulle bedømme de innsendte
redningsskøyteforslag, hadde han nok et håp om at det på en eller annen
måte skulle
gå å få vridd resutat til at i hvert fall én av de to skøytene som
skulle bygges, ville bli en ren redningsskøyte (2-master). Han tok med seg tegningen av sin
siste losskøyte STRAAHOLMEN.
Lystbåtseiler
og båtkonstruktør
Stephansen deltok i konkurransen og hadde også mest tro på dedikerte
redningsskøyter. Hans innsendte forslag var derfor en 2-master (RS 5 LIV) og
Archer fikk med seg komiteens
flertall med denne som vinner og at også den andre som skulle bygges
måtte være av en slik størrelse og type. Archer kuppet derved
konkurransens 2dre ordre til
seg selv, dog uten at han fikk den betydelige pengesum som de 3
premierte fikk. Det viktige for Archer var at det skulle bygges en stor 2-master til og en som var bredere enn
LIV som var svært smal. Og selvfølgelig, hvis 2-masterne skulle vise seg det riktige i
bruk, var det viktig at også han hadde en slik i tillegg til 1-masteren (RS
4 FEIE) han allerede hadde bestilling på. (PS. Tor Borch Sannes referer i CA-boka si, til en
diskusjon mellom Archer og Stephansen om 1 eller 2 master. Det er ingen
brev fra Archer til Stephansen mellom 1890 og 1895, så hvor Sannes har
sin informasjon fra, vet ikke jeg)
Komiteens
mindretall ville sette en Arendalsbåt av gammel form som vinner. Men
han var også positiv til at Stephansens ble vinner og Archer få
konstruere den
andre hvis Arendalsbåten ble nr. 2. Arendalsbåten hadde dessuten et
bedre system enn luftkasser/tanker for
synkefrihet. Det var vanntett garnering og dørk og et dobbelt
lensepumpesystem og det var dette den da fikk 2dre premie for uten at
båten skulle bygges.
Det første året ble det bygget 3 stk 1-mastede los-redningsskøyter og 2 stk
2-mastere, RS 1 & 5. Redningsselskapets kongstanke, om at losene
skulle utgjøre redningsvesenet, viste seg helt feilslått. Fiskerne hadde ingen mulighet til å signalisere nød og dette
var før værmeldinger var tilgjengelige, så
redningsskøytene måtte være på fiskefeltene hele dagen klar til
innsats. Dette kunne selvfølgelig ikke losene.
Archer hadde således hatt rett
hele tiden: Dedikerte redningsskøyter var det riktige.
Archers
redningsskøyte baserte han på sin siste losskøyte STRAAHOLMEN. Denne
hadde andre linjer enn tidligere, mer moderat i baugen og høyere
fribord. Men fribordet ble ytterligere forhøyet på redningsskøyta og
jernkjølen gjort større.
I Risør hevdes det at Archer
kopierte Brandi sin redningsskøyte, eller var influert av Brandis.
Jeg har sammenlignet
Brandis tegning med Archers, og det er ingen "familielikhet". Det er
det derimot mellom Archers losskøyte STRAAHOLMEN og RS 1 hvor
spanterisset nærmest er en "blåkopi", som man ser på sammenligningen over.
Og
dessuten, som nevnt, Archer gikk for dedikerte redningsskøyter lenge
før konkurransen for å få flere til å bygge losskøyter av Archer-typen.
Så skøyte-ideen som redningsfartøy, er heller ikke stjålet fra Brandi.
. - - Brandis lystbåter
Jens
Brandi tegnet flere lystbåter, men av skøytetypen er bare tegningen
under bevart. Lystbåter før samarbeidet med Archer var større kuttere
som var svært butte i baugen og en kan være den som Brandi ba Archer om
faglig råd om, ref tekst høyere oppe.
Tegningen under er tydelig Archerinspirert og har utvilsomt vært en rask seiler.
Jens Brandi lystbåt med jernkjøl fra 1893.
Gjenværende skøyter
Av Brandiskøyter, kjennes bare to gjenværende, begge bygget av Nils Eriksen Narviken. Den ene er en 32
fots fiskeskøyte fra 1902 som er under restaurering i Risør.
Den andre er losskøyta SPENNER
fra 1893 som er i utenlandsk eie og har i de siste år befunnet seg på
Færøyene. SPENNER var i Oslo fra 1963-2014, men det var ikke før i 2020
at jeg identifiserte den til Brandis losskøyte tegning.
Archer ble utkonkurrert
Brandis losskøyte-linjer hadde noe
fyldigere baug enn Archers.
Archers båter var svært skarpe i baugen. Det ga de
raskeste båtene, men de var ikke like behagelige i sjøen. Den skarpe baugen gjorde også båtene tunge på roret. Losene som
seilte i all slags vær, hele året, måtte avveie hurtighet mot sjøvennlighet.
Brandi
droppet jernkjølen etter noen år, men det hadde Risør felles med de
fleste
andre losbåtbyggerne som kom etter med kravellbygging etter midten av
1890-tallet. Archer holdt på jernkjøl for losbåtene, men bygde
fiskebåter uten jernkjøl.
Thor Martin Jenssen (fra Risør med båtbyggeri i Porsgrunn) kom med FRITHJOF II i 1897.
Den er 42 fot og var den største losskøyta i
Norge til da. Jenssen
hadde bygget etter Archer-linjer fra 1885, men
FRITHJOF var noe fyldigere i baugen, litt bredere, uten jernkjøl, men svært dyp
så ballasten kom lavt. Ballastmengden og båtstørrelsen ga den
tilstrekkelig sjødyktighet. Den var rask under vanlige forhold og losen
poengterte at båten var lett å styre, god i sjøen så han var mye mer
fornøyd med denne enn den 37 fots Archerskøyta han hadde hatt før.
Dype skrog med tilstrekkelig mye ballast viste seg å være raske nok, gode sjøbåter og var billigere enn Archers med jernkjøl.
Søren
Olsen Barmen i Risør hadde enda mer symmetriske linjer, noen faktisk
litt skarpere akter enn i baugen, men langt mer velformet og dypere enn de gamle
klinkbygde skøytene.
For hurtighet betød det også mye hvilken båt nabolosen hadde. I f.eks.
Arendals-distriktet kjøpte en los en rask Archerskøyte i 1881, og det
medførte 2
Archerskøyter til i 1884 og 1891, hver båt 2 fot lengre enn forrige for å være "Kongen
på haugen". Mellom Arendal og Portør ved Kragerø, var det ingen Archer-
eller Jenssen-skøyter.
Selv om Archer hadde bygget den mest perfekte losskøyta i GARIBALDI i 1895, uten "barnesykdommene",
hadde allerede konkurrentenes variant av Archer-typen etablert seg og utkonkurrerte Archer fra
slutten av 1890-tallet.
Fra 1895 til Archer la ned sitt verft i 1909
(77 år gammel), fikk han bare bestilling på 4 losskøyter til norske
loser, mens Risør bygget mange hvert år og leverte til hele kysten, også østover.
Brandi ble syk 1903
Brandi ble syk på nyåret 1903, men døden kom likevel uventet i forhold til sykdommens art, natt til lørdag 24 januar.
Hans
danske kone Fredrikke, flyttet tilbake til Danmark. Noen tegninger og
malerier ble fordelt i Risør, og noe ble med henne til Danmark.
Sjøfartsmuseet i Oslo har nå mange av hans skipstegninger. Aust-Agder museet har noen skøytetegninger.
Denne side ble sist oppdatert 14/12-2024.
Tilbake til Colin Archers historie her.
Jeppe Jul
Nielsen
..................................
Trebåt:
Konstruktør & Konsulent & Besiktigelser &
Båtutstyr til veteranbåter.
Hjemmeside:
www.jul-nielsen.no
Mail: jeppejul02(at)gmail.com Mobil 9077 8929 - & Whatsapp - SKYPE: jeppejul
Tyriveien 1 -
4956 Risør - Norge
***********'''''
|