Colin Archers historie:

Peder Norden Sølling

Av Jeppe Jul Nielsen, Risør

Denne siden er under arbeid høsten 2015. Oppdateringer gjøres fortløpende.
Det vil komme mer sitat fra rapporten fra komiteen om redningsskøytekonkurransen.

Forord, les her.

INNHOLD

.

PEDER NORDEN SØLLING

På begynnelsen av 1800-tallet hadde ennå losene åpne båter som kom til kort når de i uvær ble overrasket av brottsjøer som fylte båtene.

En mann ved navn Peder Norden Sølling mente losene burde ha bedre båter og importerte 1798 en liten engelsk loskutter med dekk og gaffelrigg. For norske loser var båten fremmed i form og veldig dyr. Den var som skuter på den tiden, butt i baugen og tung og ikke noen rask seiler. Hurtighet var viktig for losene da det var bestemt ved lov at losene ikke fikk samarbeide og førstemann fram fikk jobben. Ingen loser ville kjøpe kutteren.
Sølling lanserte deretter skøyte med dekk og gaffelrigg, men den ble også for dyr.
Da gikk han til losenes koner mens losene var ute og fortalte om hvor mye sikrere skøytene ville bli med dekk. Han fikk også gjennom statsstøtte til de som bygde dekk på skøytene så da losen kom hjem hadde kona klare krav til sin mann. Denne kombinasjonen ga resultater og på 1860-tallet hadde de fleste losskøytene dekk.



Den dansk-norske marineoffiser, Peder Norden Sølling (1758-1827), bosatte seg i Larvik 1801. I de påfølgende 14 årene engasjerte han seg for å få ned den dystre ulykkesstatistikken for losene. Han prøvde å introdusere en sjødyktig engelsk kutter med dekk og stor gaffelrigg. For losene handlet det om å være førstemann til seilskutene for å få oppdragene. Under vanlige vindforhold tapte Søllings kutter kampen mot losenes lettbygde sjekter selv om kutteren var mye større. Dette fordi skrogformen fortsatt var av den gamle, klumpede typen. Kutteren var også mange ganger dyrere enn sjektene. Nyvinningen slo derfor ikke an.

Sølling ga seg ikke så lett og fikk laget tegninger av dekk med styrecockpit og luker som kunne tilpasses lokale båtbyggeres åpne losbåter. Han fikk samtidig til en ordning med statlig tilskudd til de som bygde losbåter med dekk. Med god overtalelsesevne, ikke minst overfor losenes koner om en tryggere framtid, fikk sakte men sikkert de fleste loser skøyter med dekk.

Med dekk ble ikke båtene vannfylt og losene kunne gå ut i hardere vær. Men med det økte faren for kantringer, så det måtte også mere ballast til. Sølling anbefalte derfor 4,5 tonn ballast, noe som var svært mye til den vanlige båtstørrelse på 28 fot. Da båtene ennå var ganske flate i bunnen, måtte ballasten stemples i en solid kasse nøye beskrevet av Sølling. Kassen tok imidlertid opp mye plass i kahytten og ballastvekten gjorde båtene trege i den daglige lettværsseiling. Den anbefalte ballastmengden ble derfor ikke fulgt.

Med dårlig stabilitet, ble det fortsatt mange forlis og ulykkesstatistikken for losene forble dyster.



.

********************''''

Tilbake til Colin Archers historie

*******''''''''''

Kilder, les her.

***********'''''''''


Skrevet av Jeppe Jul Nielsen

Trebåt: Konstruktør & Konsulent
Hjemmeside: www.jul-nielsen.no  -&-  www.colin-archer.no
Mail: jeppejul(a)online.no - & jeppejul02(a)gmail.com
Mobil 9077 8929 - & Whatsapp & SKYPE: jeppejul
Tyriveien 1 - 4956 Risør - Norge