. Colin
Archers historie av Jeppe Jul Nielsen.
Norges første havkappseilas
Skagerakseilasen 1933 var Norges første havkappseilas for lystbåter, og
skulle bli en ensom svale i mange år. I KNS’ regattahistorie er den
helt glemt, tross deltagelse fra celebre utenlandske deltagere og mye
omtale i Seilas og alle landets aviser.
Jeg har også tatt med havkappseilasene som England arrangerte til Norge
fra 1938/47 fram til Norge arrangerte Skaw Race i 1954.
I noen av
disse regattaene deltok mine foreldre Jul. og Lillerut med RS 14 STAVANGER og var første norske deltager og kun to andre kom på banen i flere år.
Denne artikkelen er trykket i KNS medlemsblad Seilas nå i vårnummeret, dvs nr. 1 - 2025.
Av Jeppe Jul Nielsen
Etter
1900, ble det arrangert stadig flere regattaer langs kysten, fra et
sted til et annet, såkalte distanseseilaser. Disse ble også populære
blant turseilere.
Utlendingene dro det lengre med kappseilaser over
havet. Svært kjent er engelske Fastnet Race fra 1925 (som førte til
opprettelsen av Royal Ocean Racing Club), Bermuda Race og de
multinasjonale Trans Atlantic Race. Svenskene hadde sin Gotland Rundt
og startet også en regatta fra Gøteborg til Skagen. Det er noe eget når
land mistes av syne, og med datidens analoge navigasjon og usikre
værmeldinger, var det langt mer enn seiltrimming som måtte mestres.
På slutten av 1800-tallet hadde Colin Archer og G.
A. Sinding gjort norske konstruksjoner kjent i internasjonale
regattaer, men i 1899 kom 28 år gamle Johan Anker med en
revolusjonerende konstruksjon og i løpet av kort tid, gjorde han Norge
til en stormakt på regattabanen.
I 1933 hadde KNS 50-års jubileum med ditto
regattaer. Med Norge som en betydelig aktør i regattaseiling i Europa,
var det stor internasjonal påmelding til disse jubileums-regattaene.
Første tanke om norsk havkappseilas

Halfdan Hansen
(1883-1953) var en av de mest kjente seilere på begynnelsen av
1900-tallet. I 1912 var han mannskap på 12-meteren MAGDA IX som ble
olympisk mester i Stockholm. I 1924 ga han ut håndboka "Yachtseilas" og
i 1933 skrev han KNS 50-års jubileumsbok. Og senere ble det flere bøker
om seiling og den første havneboka.
Halfdan Hansen var dessuten turseilings-pioner med
havseilaser. I mars 1933 tok han til ordet i Seilas for en norsk
havkappseilas. Dette måtte være en 2-døgns seilas med start utenfor
Drøbak og med runding av Skagens fyrskip.
(Hafdan Hansen – Foto Wikipedia)
Ideen
ble bakket opp av Kristian F. Oppegaard som året før hadde fått KNS
turseilingspokal for en seilas til Tyskland i sin Colin Archer lystbåt ULL ex VIKING
fra 1891. Han foreslo start i Hankø i forbindelse med
jubileumsregattaene og han la inn en runding av Torungen ved Arendal så
banen ble 250 n.m., og håpet på minst 4-5 deltagere.
Skeptikere
til havkappseilas meldte seg på i debatten i Seilas og en 12-meter-eier
mente at disse ikke var egnet. Og dessuten, det ville det uansett være
vanskelig å finne kvalifisert mannskap til en slik regatta!
I
mai fattet imidlertid styret i KNS vedtak om havkappseilas med den
lange banen og avisen Tidens Tegn hadde allerede donert en pokal.
Styret uttrykte imidlertid også sin bekymring for om det i Norge fantes
mannskap som kunne klare en slik utfordring!
En annen debattant håpet imidlertid denne regattaen
kunne bli årlig og, ikke minst, inspirere konstruktører og båtbyggere
til regattabåter bedre egnet til tur- og havseiling.
Internasjonal interesse

Rykte
om norsk havkappseilas spredde seg tydeligvis fort, for allerede to
uker etter første publisering i Seilas, meldte ingen ringere enn den
amerikanske Olin Stephens
1929-konstruksjon DORADE sin interesse, en slank bermudarigget yawl på
52 fot. Denne ble nr 2 i 1930 Bermuda Race, vant Trans Atlantic Race i
1931, Fastnet Race samme år og Bermuda Race i 1932. Samt vinner, eller
godt plassert, i flere andre seilaser.
(DORADE i Oslofjorden – Foto JOLIE BRISE album)
Midt
i juni fikk KNS et telegram fra engelske Royal Ocean Racing Club om de
kunne ta innkomsttider for to kuttere som ville kappseile til Norge fra
Cowes, Englands seilermekka på Isle of Wight. KNS bekreftet Hankø som
passende mållinje siden de årlige Gullpokal-seilasene ville foregå der da.
Kutterne ville også delta i havkappseilasen i Skagerrak.
Kutterne
var ingen ringere enn ZORAIDA, den kjente engelske båtkonstruktør Dixon
Kemps siste yacht-konstruksjon fra 1888, og den tidligere loskutteren
JOLIE BRISE, bygget i 1913.
Sistnevnte var meget kjent som havkappseiler som vinner av første
Fastnet Race i 1925, samt vinner i 1929 og 1930, og nr 2 og 3 andre år,
samt vinner av første Santander Race i 1929 og høyt oppe i flere andre
havkappseilaser på begge sider av Atlanteren.
Begge
var imidlertid av gammel rettstevnet kuttertype på henholdsvis 56 og 52
fot, og gaffelriggede, men de kunne tydeligvis hevde seg på lengre
havkappseilaser når vinden sto dem bi.

JOLIE BRISE i 1955 - Foto i Jul Nielsen album
Avisene
var fulle av notiser om de internasjonale meterbåtene til
Gullpokalseilasene og 50-års jubileumsseilasene, men også vel så mye om
de celebre havkappseilerne.
DORADE
kom til Bergen 14 juni og hadde da krysset Atlanteren på bare 24 dager.
I Bergen ble de æresgjester hos Bergens Seilforening og de bemannet
12-meterne IRINA og DANSEUSE i regattaer der og med tilhørende
festligheter etterpå. Etter en non-stop-seilas fra Bergen ankom DORADE
Hankø midt i Gullpokalseilasene. Av publikum på den tettpakkede
Garnholmen og av pressebåten, ble de hyllet med vinking og seilerhurra.
Tilbringerregattaen Cowes-Hankø

De
engelske kutterne i Cowes fikk oversendt norske kart fra KNS og 20 juni
startet de på sin 700 n.m. kappseilas. For KNS var det ikke så godt å
vite når de ville ankomme, så i god tid ble innkomstlinjen på
Garnholmen utenfor Hankø bemannet også om natten..
En natt kom omsider en kuttersilhuett til syne og innkomstskudd ble
avfyrt, men i dagslys i havn etterpå, ble det avslørt at dette var en
norsk kutter på tur.
Fjerde natten på vakt dukket imidlertid en av de riktige kuttere opp og det viste seg å være JOLIE BRISE.
De var sett av en losskøyte utaskjærs og hadde, som seg hør og bør for
utenlandske båter, fått los om bord. Losen ble satt stor pris på da
navigasjon gjennom en skjærgård var skremmende for uvante.
Vel i havn, følte JOLIE BRISE
seg vel hjemme i Hankøsundet blant mange engelske deltagere i
Gullpokalseilasene og med engelsk vinner i 12-meterklassen dagen før.
Kutterne hadde hatt motvind nesten hele veien, og etter hardt vær midt i seilasen, havnet ZORAIDA i løyende
vind og motstrøm oppunder norskekysten. De innså at slaget var tapt, og
etter 7 døgn på havet, fristet en hvil på det blide Sørlandet. Det ble
et 18 timers stopp i Lillesand, hvoretter regattaen ble fullført!
(ZORAIDA – Foto fra voilesclassiques.com)
1000-vis av folk på Hankø
Hankø
var tettpakket med båter og folk. Passasjerskipet STELLA POLARIS var
hotellskip og det var et yrende liv på land og vann. Den engelske
eieren av 12-meteren FLICA stilte med eget dampskip for losji. Marinen
i Horten hadde ni sjøfly som kretset over Hankø og både Widerøe og
aviser tok flyfoto.

Hankøsundet under regattaene – Foto fra Seilas
På havnen lå også den stolte 3-mastede skonnert VEMA II.
Den var eid av norsk-amerikaneren Georg Unger Vetlesen (1889-1955) som
hadde bestilt seg ny 12-meter av Johan Anker, den nå meget kjenteVEMA III
som fortsatt i dag seiler i beste velgående. Skonnerten hadde seilt
over fra Amerika via England hvor den hadde tatt to 12-metere på slep,MORWENNA og DORIS.
Fra Hankø til Oslo og tilbake
Etter
Gullpokalseilasene, dro båtene til Oslo for der startet feiringen av
KNS 50-års jubilé. Nå var det Frognerkilen som var tettpakket av båter.
Jubileet med tilhørende seilaser var av internasjonal interesse og
Stockholmstidningen sendte et knippe journalister med eget fly!
3. juli startet en regatta fra Bygdøynes til Hankø.

Fra KNS 100-års bok
I
12-meterklassen stilte hele 13 båter til start. De startet sist, men
var først til Hankø med FLICA etter 6 timer og 37 minutter, tett fulgt
av VEMA III og FIGARO til skipsreder Olsen.

Det var mange klasser med alle størrelser "meterbåter" og spissgattere i 13 starter, og Drøbaksundet "yret av hvite seil". (Aftenposten)
Kronprins Olav var selvfølgelig også med i sin NORNA 3.
JOLIE BRISE og
DORADE seilte i egen klasse, men startet sammen med 10-meterne NOVENA
og ROLLO og en stor dansk skonnert. JOLIE BRISE hadde en svær "flying jib" som ble kommentert av pressen og
båten holdt teten så lenge SV-vinden var frisk, men måtte etter hvert
se seg forbiseilt av DORADE som vant med den respektable seiltiden på 7t15m som plasserte den mellom 8
& 10-meterne.

JOLIE BRISE i Oslofjorden med sin store "Flying jib" - Foto Seilas
Hankøsundet var
nå enda mer tettpakket enn under Gullpokalseilasene uken før.
Imponert over Norge
Nylig
dukket det opp et privat fotoalbum fra JOLIE BRISE nettopp fra 1933.
Albumet er tilgjengeliggjort av Clare McComb i England. Teksten under bildene gir
mye artig informasjon. På Bygdøynes sjøbad, som den gang hadde høyt
stupetårn og sklie, yret det av liv. Mannskapet hadde aldri sett så
mange vakre kvinner samlet. De likte spesielt hvor lettkledde de var og
lurte seg til litt snikfotografering av noen utvalgte.

Bygdøynes sjøbad – Foto JOLIE BRISE album
Mannskapet
på JOLIE BRISE var imponert over Norge. Aldri hadde de sett så mange
motorbåter følge regattaene. Og skjærgården som først hadde sett
fryktinngydende ut, var fin å seile i og dessuten nå solfylt og varm.
Og holmene ved regattabanen, var som tettpakkede
fuglefjell av regattatilskuere.
Antallet
regattabåter var også langt over hva de hadde forventet i dette lille
landet. Og med Norge som den gang var lavkostland, sto røkelaks og
kaviar høyt på innkjøpslista.

Tilskuere på Garnholmen – Foto JOLIE BRISE album
Havkappseilasens deltakere
Amerikanske
DORADE meldte frafall da mannskapet heller ville følge Hankøregattaene,
men de engelske kutterne JOLIE BRISE og ZORAIDA, var klare til dyst.
Banen var nå kortet til Rakke og Persgrunnen syd for Kosterøyene, da en
skipper hadde fly hjem å rekke.
Det
norske bidraget var to Colin Archer skøyter, ikke akkurat det nyeste på
kappseilingsfronten de heller!
Kristian F. Oppegaard som hadde bidratt
med å få i stand havkappseilasen, stilte med sin ULL på 39 fot. Denne
var bygget som "Lyst-Lodsbaad" VIKING til vinhandler i Oslo, Gustav A.
Benneche, i 1891. Denne var nå nedrigget til ketch med gaffel storseil
og bermuda mesan for havseilas som Oppegaard allerede hadde utmerket
seg med til europeiske kyster. (ULL ex VIKING nedrigget til ketch, med gaffel storseil og bermuda mesan - Foto Aftenposten)
Den
andre var tidligere losskøyte FRITHJOF på 37 fot som sønn til Ulabrand
hadde fått seg bygget, også den i 1891. Båten var kjent som en rask
losbåt og hadde tatt andre premie i KNS landsregatta i Kristiansand i
1895 i losbåtklassen. Ula-losen syntes imidlertid den var for skarp i
baugen, noe som resulterte i mye vann over dekk og den ble lystbåt
allerede etter 5 år.
Som lystbåt fikk den større rigg, lav rekke, bedre cockpit og
forseggjort innredning. Nå var den eid av en broket forsamling
kunstnere som hedret en avdød kollega ved å gi båten hans navn;
CHRISTIAN KROHG.
Colin
Archer skøytene var "underdogs" i dette selskapet, nesten 20 fot
kortere enn kutterne. Det eneste håpet måtte være om skøytenes lavere
handikap kunne gi dem en bedre korrigert tid. Men kunstnerne uten
regattaerfaring, i en bred og tung losskøyte, ble ikke levnet store
vinnersjanser.
Nattklargjøring til start
Starten
for havkappseilasen skulle gå på jubileums-regattaenes andre dag.
Kunstnerne hadde hendene fulle med å få båten regattaklar før start kl.
8 neste morgen.
I en utførlig artikkel i Seilas forteller de om
seilasen.
«Det
blev ingen hvil for nogen ombord den natten, hver detalj i riggen fikk
et siste nøie eftersyn og tvilsomme saker blev byttet ut. Ved 5 tiden
om morgenen da alt efter omstendighetene var klart og seilene heist,
kom Verita's måler, besiktelsesmann Tveten, for å måle båten efter
Royal Ocean Racing Clubs regler.
Vi måtte ha seilene flere ganger i dekk og op igjen, samt ballasten
midtskibs fjernet før vi omsider kunde lette anker. Men selv om ingen
av oss hadde fått et øieblikks ro eller blund, lot det ikke til at man
på nogen måte følte sig sliten eller uoplagt. Tvert imot. Det var i en
yrvåken, høi, ja høitidsfull stemning da vi stod fra Vikene og ut mot
Garnholmen i den klare tindrende morgenstund.
Inne i sundet møtte vi det stolte syn av våre konkurrenter på slep mot
startlinjen. Egentlig burde vi vel ha følt oss trykket og knust av
synet av disse større, og øiensynlig i enhver henseende bedre utstyrte
båter med gaster og det hele i regattamessig orden.
Men med det kjennskap jeg hadde til vår gamle Archerskøite og dens
primitive, men solide greier, satte jeg min fulle lit til den.»
(CHRISTIAN KROGH ex FRITHJOF – Foto Seilas 1933)
. - - Kamp om ledelsen
I
den meget lette brisen ved start, tok Colin Archer skøytene ledelsen og
kutterne lå nærmest parkert igjen.

Mannskap på CK og kutterne før start. - Foto Seilas
CHRISTIAN KROHG dro også fra ULL,
men da sønnavinden frisknet med motsjø, ble ULLs mindre seilføring mere
passe, og med det smalere lystbåtskroget, tok de ledelsen.
Også JOLIE BRISE tok igjen kunstnerne ved Færder og stemning hos kunstnerne sank: «De
enkelte tilfeller av stormannsgalskap som hadde ytret sig blandt oss
under den første heldige del av løpet blev derfor kurert. Bare ZORAIDA
lå hele tiden langt efter og hjalp til å holde vår selvaktelse oppe.»
. - - Reddende kveldsbris og genoa
På
kvelden viste kunstnerne at de slett ikke var uten kunnskap om kystens
vinder. De andre tok lange slag utover i den vestgående medstrøm og for
deretter å kunne stå opp til Rakkebåene på babord halser. Kunstnerne
fant at de heller ville holde seg langs land da det ofte ved solnedgang
kom fralandsvind og de ville da kunne stå rett på merket på styrbord
halser. Dette slo til, og en time før midnatt, rundet de 5 minutter før
ULL og 25 minutter før JOLIE BRISE som hadde stått lengst ut.
Det
ble slør etter runding og en stor genoa til mastetoppen ble satt. I den
lette nattebrisen, økte de forspranget. Stemning om bord steg betydelig
og de skriver: «Havet
var blankt som olje med svake dønninger, som neppe krustes av noget
vindpust, men allikevel spentes seilene av en usynlig vind, som drev
oss lydløst fremover.»
(Søsterbåt i regattaskrud med datidens genoa – Foto avisen Tidens Tegn 1914)
. - - Forbiseilt og vanskelig strøm
I
grålysningen gikk vinden på øst, som vanlig med solgangsbrisens
nattevind. Det ble frisk bidevindsseilas og båtene bak dro innpå og ULL
passerte dem.
I løyende vind på havet og etter andre natt uten
søvn, begynte skipperen å bli trøtt og mistet motivasjonen, og tørnet
inn. Da han kom opp igjen etter fire timer på øyet, hadde de på vakt
satt kursen mer sydlig for å kompensere for den vanlige nordgående
strøm på svenskekysten.
Skipperen var ikke så fornøyd med dette valget da de
andre båtene hadde valgt en helt annen kurs og nå så de ikke noen av
dem. Skipperen ville stå nordøstover. Dette skapte store diskusjoner og
det var kanskje ikke så klart om det egentlig var noen skipper på dette
felleseie. Den selvbestaltede skipper, sa at det nå i hvert fall var
hans vakt, og da var det hans ord som gjaldt.
Etter hvert fikk de se Ursholm og Väderöbod fyr og
kompass-peilinger viste at de lå 4 n.m. sydvest for bøyen. De hadde
kommet alt for langt syd. Strømmen gikk visst i dag motsatt av vanlig?
Ved 12-tiden fikk de se ULL komme NV-fra og rundet 20 minutter før dem.
JOLIE BRISE kom også, men den hadde liten fart i den lette vinden og
lengre til bøyen.
. - - Taktikk og gambling mot hurtighet
ULL
sto høyt i nordavinden for babord halser med god kurs langs land. Den
brede losskøyta klarte ikke den kursen og etter noen timer, slo de
isteden ut på havet for kanskje å få bedre høyde på neste slag og da
stå vest av Torbjørnskjær når forhåpentligvis kveldsbrisen kom fra
vest.

ULL ex VIKING med original rigg 1893 - Foto i James G. L. Archers album
Bingo! Kveldsbrisen kom CHRISTIAN KROHG i møte mens vinden i øst
løyet ved land. Kunstnerne fosset innover midtfjords på babord halser
mens ULL og de engelske kutterne lå parkert i stilla og fikk deretter
motvind.
De klarte seg forbi Torbjørnskjær før vinden løyet
ved midnatt. Deretter kom nattebrisen igjen fra NØ og de lå i perfekt
posisjon for styrbord halser inn fjorden, og med alle konkurrenter
trygt bak seg. Stemning steg mange hakk om bord og de beskriver natten
i malende ordelag:
« Her
kom omsider den frelsende nattebris fra nordost, og det gikk med god
fart rett mot Søstrene. Det blev en seilas som ingen av oss vil kunne
glemme. Det var som om vi hadde forvillet oss ned i en forhekset og
uvirkelig måneverden, hvor menneskelige vesener ikke hørte hjemme.
Blinkene fra Færder og Torbjørnskjær var som faresignaler fra fjerne
kyster, hvor mennesker bygger og bor.
Ved midnatt passerte vi Struten i en kraftig byge, og vi hadde nu bare den siste distanse til Garnholmen og mållinjen igjen.
Våre
motstandere var for lengst ute av syne, og vi følte oss for første gang
helt sikre på seieren. Det blev litt famling før vi fant innløpet og
mållinjen ved Garnholmen, men omsider lød skuddet og hurrarop fra
startertribunen. Klokken var da 2 morgen.»
. - - Suveren vinner!
ULL
var nesten to timer etter, så det hjalp lite med deres kvarters
handikapp. Kutterne hadde nok dratt godt innpå i den friske
nattebrisen, men var likevel flere timer etter.
Kunstnerne vant dermed pokalen som var satt opp av avisen
Tidens Tegn som kvitterte med et langt intervju. Artikkelen åpner med: «Det
vakte en viss opstandelse på Hankø da det viste sig at det var
kunstnernes skøite CHRISTIAN KROHG som hadde vunnet i en av de store
internasjonale konkurranser».
Kunstnerne forteller videre: «Det
var utrolig spennende. Vi levet i en tilstand mellem vill optimisme og
dyp nedslåtthet. Men CHRISTIAN KROHG er glimrende bygget og har en god
sommerrigg. Vi hadde både topp, klyver, fokk og storseil. Dessuten
hadde vi spinnaker [genoa som ble spridd på lens] og et godt utvalg av
klyvere i reserve. Hele vår seilføring var på 120 kvadratmeter så det
var ikke så verst.»
Faksimile av artikkelen i avisen Tidens Tegn
I
KNS 75 & 100-års jubileumsbøker, og i alle leksikon, er 1933
seilasen gått i glemmeboken, uvisst av hvilken grunn, og Skaw Race fra
1954, omtales som Norges første havkappseilas.
Båtene i dag
DORADE var en nyskapning som havseiler med modifiserte meterbåt-linjer og yawl rigg. Den fikk en enda mer berømt etterfølger; STORMY WEATHER, og begge seiler den dag i dag.
JOLIE BRISE
har fortsatt sin regattakarriere og blitt legendarisk. Etter en
restaurering i 1993, ble det ny deltagelse i Fastnet, den åttende gang,
og siden er snart dusinet fullt av seiere i Tall Ships og lignende
havkappseilaser med ungdommer som mannskap.
ZORAIDA står på land for restaurering hvor det meste er skiftet og er snart klar for nye hundre år.
ULL ex VIKING
forsvant fra radaren etter at Oppegaard fikk bygget en flott skonnert
hos Lindstøl Båtbyggeri i Risør i 1939, men i 2021 dukket den opp igjen
seilende i Middelhavet og er nå ventet til Danmark med ny eier.
KRISTIAN KROHG,
Kunstnernes båt, ble i 1976 kjøpt av rederarving Petter Olsen som har
bygget opp Ramme gård ved Hvitsten med kunstgalleri med norske malere
deriblant Munch og Christan Krohg. Petter fikk båten totalrestaurert og
den bærer nå sitt opprinnelige navn FRITHJOF.

FRITHJOF tilbakeført som losskøyte – Foto Hege Harreschou
Havkappseilasene 1938-1958
Skagerrakseilasen i 1933
trodde alle skulle bli en årlig foreteelse, men det skulle gå 21 år før
neste havkappseilas ble arrangert i norsk regi. I mellomtiden
arrangerte engelskmennene flere regattaer til Norge.
I 1938
ble det arrangert to kappseilaser samtidig til Kristiansand, den ene
fra Dover og den andre fra Helgoland. 31 båter deltok, men ingen norske.
Høsten 1938 tok tannlege Jul. Nielsen til orde for en egen turseilingsgruppe. Han var ikke et
ubeskrevet blad i tur- og havseiling da han i 1935 seilte til Tyskland
i en 52 kvm meterbåt, i 1937 til England med en 80 kvm spissgatter, og
fikk KNS turseilingspokal for begge disse turene.
KNS hadde turseilingskomite, men Jul. Nielsen ønsket en egen gruppe med
sosialt samvær som kunne inspirere til både mer langturseiling og
havkappseiling. Denne ideen ble til slutt til Havseilerklubben i 1953.
På
grunn av 2dre verdenskrig ble det stopp i internasjonal kappseiling og
det tok litt tid etter krigen før det kom i gang igjen.
Men i 1947
arrangerte RORC en regatta fra Blyth ved Newcastle til Kristiansand. De engelske deltagerene var nå moderne
havseilere med bermudarigg. Ingen tilsvarende norske stilte, men Jul.
Nielsen stilte med sin Colin Archer ex. redningsskøyte RS 14
STAVANGER som han hadde kjøpt i 1939.
En
tung og underrigget redningsskøyte var ikke akkurat noen regattabåt i
1947, og eneste med gaffelrigg. Blyth-regattaen ble imidlertid
velsignet med kuling og STAVANGER var først til Oksøy fyr. Men på kryss
i lett vind inn Kristiansandsfjorden ble den forbiseilt av DUNPELDER, og en mindre båt hadde gunstigere handicapp, så STAVANGER
ble nr. 3 av 8 båter på resultatlisten.
I 1947 var det norsk deltagelse i Fastnet Race.
KNS-medlem John Turner med sin nye 9-meter PETER. Endelig en mer
regattapotent havseiler enn gamle Colin Archer bruksbåter. PETER seilte
inn til en respektabel 5. plass av 18 båter.
I 1948
gikk RORC-regattaen fra Harwich til Kristiansand og John Turner med
PETER var med, og ble nr. 2 av 11 båter. STAVANGER var i Spania den
sommeren og fikk KNS turseilingspokal.
Jul. Nielsen og Lillerut i Spania 1948.
I 1949 deltok igjen PETER og ble nr. 2.
I 1950
gikk seilasen fra Dover til Arendal med 16 båter, men ingen norske. Fra
Arendal var det ny regatta til København, også uten norske båter.
STAVANGER var i Karibien disse to årene.
I 1951
gikk seilasen fra Arendal til Skottland med to engelske og to norske
båter. Nok en gang var STAVANGER med, men også GURI, en kraftig
bermudarigget ketch, eid av konsul Odd Nielsen. Med kuling i starten,
droppet GURI klyver og mesan, og satte bare fokk og revet storseil,
mens "STAVANGER kom for fulle seil og lot overhodet ikke bry seg om kulingen som kastet seg hissig mot oss."
Men vinden løyet noe, og GURI satte full duk og dro ifra. Med bedre
taktiske slag enn engelskmennene, vant GURI regattaen.
(Konsul Odd Nielsens GURI i 1954 – Foto J.N. album)
Jul. Nielsen
hadde med sin kone Lillerut, og engelske journalister rapporterte at
det i STAVANGER var en KVINNE med, og en katt!
. - - Havseilerklubben stiftes
16.
februar 1953 ble Havseilerklubben stiftet etter initiativ fra Bjørn S.
Pedersen og båtkonstruktør, journalist og seiler Cecil Chr. Stephansen,
samt de nevnte seilerne John Turner og Jul. Nielsen.
Deretter ble de kongelige seilforeninger i Norge, Sverige og Danmark enige om det felles arrangementet Skaw Race,
med lang trekantbane alltid rundt Skagen fyrskip.
Den første ble seilt
i 1953, arrangert av danskene. STAVANGER stilte igjen, men også mange
langt mer moderne norske båter som hevdet seg godt i motsetning til
STAVANGER som fikk for lite vind.

STAVANGER og Jul.
Nielsen ved Skagen i Skaw Race 1953. Som lystbåt ble STAVANGER
registrert som 12-meter, dvs over 12 meter vannlinje. 12-metere hadde
seilmerke "E" og derfor "E28" i seilet inntil vi fikk lov til å bruke
RS i seilet igjen. RS 14 STAVANGER står nå i
hus ved Colin Archers bedding i Larvik og er museumsgjenstand, og er
gjengitt på dagens 500-lapp. – Foto J.N. album
Trans Atlantic Race gikk i 1955
fra New York til Marstrand og STAVANGER deltok som første norske båt.
Lite vind gjorde at de kom inn 14 dager etter de andre, men fikk
desidert mest publisitet; som savnet og fordi Shetlands Larsen var
blant mannskapet.
Skagerakseilas fra Hankø
med den korte bane, gjenoppsto i 1958, da med fem deltagere, og ingen
var lengre gamle skøyter. Deltagerantallet steg atskillig de kommende
årene og i 1965 var det 17 stk. Da var igjen fire skøyter med, men i
egen veteranklasse.
Av Jeppe Jul Nielsen 13/4-2025
Tilbake til Colin Archers historie her.
Jeppe Jul
Nielsen
..................................
Trebåt:
Konstruktør & Konsulent & Besiktigelser &
Båtutstyr til veteranbåter.
Hjemmeside:
www.jul-nielsen.no
Mail: jeppejul02(at)gmail.com Mobil 9077 8929 - & Whatsapp
Tyriveien 1 -
4956 Risør - Norway
***********'''''
|