KAISA ex MAAGEN ex AMALIE 1885
Lengde 11,00 m > 36 engelske fot. Bredde på 3,55 m.
Bygget som losskøyta AMALIE av Colin Archer i 1885.
Denne vant losregatten i Arendal i 1886 som førte til at Colin Archer
ble utnevnt til Ridder av St. Olavs orden ikke lenge etter regattaen.
Archers nye losskøyte-type var kantrefri og solide og ingen los skulle
lenger omkomme på havet. I tillegg var de raske både i lettvær eller
2-revs kuling som i Arendalsregattaen.
I 1889 ble den kjøpt av Stibolt i Drammen som hadde ønsket seg
denne båten siden Arendalsregattaen. Nå ga han losen et så godt
bud at losen ikke kunne si nei. Båten ble tatt til Archer og ombygget
til lystbåt med ny hytte, innredning, sittecockpit og høyere mast. Og
fikk navnet MAAGEN.
Archers smaleste og raskeste losskøyte
I 1883 begynte Archer med kravellbygde losskøyter med jernkjøl. Dette
økte dypgående og båtens vekt, og han kunne gå ned på bredden.
Båtene
fikk helt nye egenskaper, både med hurtighet, manøvreringsevne og ikke
minst sikkerhet; kantrefrie.
Høsten 1884 gikk han ytterligere ned på bredden med en ny konstruksjon.
Dette ble Archers smaleste losskøyte og ble bygget i 1885.
Lengden er 11,00 m utvendig stevner, 36 engelske fot, med bredde på 3,55 m.
Det gir en bredde på 32,0% av lengden. Mer vanlig for Archer er 34-35%. Andres losskøyter lå på rundt 40%, og for eksempel FANTE RUGGEN har beredde på 42%.

For hver båt hadde Archer også økt vekten på jernkjølen og denne fikk en kjøl på 2776 kg. (I dag har båten en jernkjøl på 5,5 tonn!)
Den radikale båten ble bygget på spekulasjon, sjøsatt juli 1885 og avertert.

Båten ble avertert i en
rekke aviser fra midten av juli. Lengden her er oppgitt mellom stevner
i norske fot som blir 34,5, det er 36 engelske fot.
Det sier litt at båten også ble avertert som velegnet til lystbåt!

Archer fiikk også bygget en modell av skøyta og den ble vist på flere utstillinger. (Foto 2018: Sverresborg Museum, Trondheim)
AMALIE til los Anders Arnt Andersen, Nøtterøy
I slutten av august meldte los Anders Arnt Andersen i Bredvig i Årøsund
på Nøtterøy sin
interesse. Det var allerede en Archer-skøyte i Årøsund kjøpt året før,
og Archers første losskøyte i 1872 var også eid av en los i årøsund.
Halve kjøpesummen ble betalt kontant og resten kunne utestå
i seks uker.
Han ga båten navnet AMALIE.
. - - Gode penger i rask losskøyteAnders
Andersen tjente gode penger med båten.
Den var raskere enn alle andre og det ga ham mange oppdrag, samt at
han kunne velge de store skutene som ga mer penger i kassa. Archer
skrev til kollega i 1888 at Andersen hadde gjort det godt med båten, og
tjent kr. 6.000 årlig.Dette er svært godt sett i lys av at båten kostet 2.200 kr!
I 1886 var det en stor losbåtregatta i Arendal.
Archers losbåter gjorde "rent bord" i
den sterke vinden (to-rebs kuling) med
1,2,3,4 og 6 & 7 premie. AMALIE var vinneren.
Archer ble etter dette hedret med
utnevnelse til Ridder av St. Olavs Orden.

Losskøyte i Pollen i Arendal. Kanskje AMALIE etter regattaen i 1886? Foto Norsk Maritim Mueseum
Bildet over vet vi ikke sikkert hvilken losskøyte er,
men den ser veldig ut som AMALIE; linjene er meget skarpe. Og
annledningen kan være seieren i regattaen i 1886.
. - - Jernkjølproblematikk
Etter et par måneder beklaget Andersen seg til Archer på båtens bevegelser i sjø.
Vi kan regne med at hans gamle båt var butt i baugen, grunn og bred. Med
mindre fart og fyldig baug, hadde den nok behagelige bevegelser.
AMALIE var nok mer som en fullblodshest.
Archer ble med ut på prøveseiling og var enig i at båten var "litt vill" som losbåt.
Han tok båten til verftet og byttet jernkjølen til en som var på 1,7 tonn motoriginalt 2776 kg.
Jeg tror imidlertid det like mye var båtens fart som
var uvant for losen; mer fart gir mer bevegelser. Jernkjølen var
uansett ikke problemet, men skarpe linjer i baugen gjør at en båt går
dypere inn i motsjø.
I dag har båten en jernkjøl på 5,5 tonn og med
påkostningene eierne opp gjennom årene har gjort, så må de ha vært
meget godt fornøyd med egenskapene.
. - - Flere Archerskøyter i Årøsund
Det virker som Anders Andersen vennet seg til båten, og ble meget fornøyd.
Ikke bare var Anders fornøyd, men både hans 10 år yngre bror Nils
kjøpte Archerskøyte og hans sønn, også Nils, kjøpte Archerskøyter;
henholdsvis IDA i 1887 og DAGNY i 1889 (i dag WEST WIND).
Og Anders kjøpte ny Archerskøyte i 1893, en ny AMALIE hvor
han vant losbåtklassen i den store KNS landsregatta i Kristiansand i
1895.
1889 ombygd til lystbåt MAAGEN for Stibolt
Regattaen i Arendal 1886 fikk mye omtale og Wilhelm Stibolt i Drammen ønsket
da å kjøpe AMALIE og bruke den som lystbåt. Losen tilbød båten for det
han hadde betalt året før, men Stibolt trakk seg.
I 1889 skrev Stibolt til Archer og sa han alltid hadde angret på han
ikke slo til den gangen og nå hadde han på nytt skrevet til los Anders
Andersen. Stibolt bød samme sum igjen, og fikk kjøpt båten.
Anders Andersen loset da med sin sønn som kjøpte ny
Archerskøyte samtidig. Kanskje Anders sponset sin sønn inntil han selv
kjøpte ny skøyte litt senere. Stibolt tok båten til Archer for
ombygging til lystbåt. Det ble ny cockpit, lystbåtrekke, skylight og ny
innredning.
Det ble også ny mast med toppmast som ga et større toppseil.
I Stibolts loggbok skriver et mannskap som var med å hente båten juni 1889 i Larvik: «Ankom
pr jernbane til Larvik fredag den 7. kl 9 aften. W. Stibolt møtte på
stasjonen in corpore. Archer fulgte. Invitasjon uundgaaelig,
resignasjon. Båtprat i det uendelige ... »
Båten ble omdøpt til MAAGEN.

Fra loggboken om avreisen fra Larvik: «Kl 11 heistes kommandoen om bord i «Maaken» hvilket høitideligholdes
ved 2 buteljer med Heidsick (Champagne). De herrer Archer, Bjørck,
Myhre overvar høitideligheten. Kl 12 blev der gåt seil. Mannskapet var
Ingvaldsen fra Larvik.
Som gjester medfulgte fru Archer, Colin Archer og William Archer, Keto Myhre. »
Stibolt deltok i regattaer og ble nr 3 i Moss etter lystkutter MIGNON og lystskøyte VENUS, begge nye Archerbåter det året.
I
Risør i 1890 ble MAAGEN nr 2. Stibolt deltok også i Oslo i 1892 uten at
plassering er nevnt. Han deltok sikkert i flere regattaer.

MAAGEN i Stibolts eie.
. - - Endret forstevn og kanskje ny jernkjøl
Stibolt skrev til Colin Archer i 1905 og ønsket å endre forstevnen
under vann, mere underskåret, for å gjøre den lettere på roret.
Archer svarte at han var enig i dette og lagde en liten skisse i brevet.

Archers brev i mai 1905.
Forstevnen
på KAISA er tydelig endret så den er blitt mer underskåret
(se bilder på land lengre nede), kanskje mer enn på Archers skisse. Får
jeg se båten på land, regner jeg med å kunne se hva som er gjort.
Det kan se ut som nedre del, fra en lask litt under vannlinjen, er
skiftet. Profilen ser ut til en å ha en liten endring av buen ved denne
skjøten. Stevnen er også meget bred nederst
mot kjølen, noe som blir en følge når en kapper seg lengre akterover.
Om Stibolt og hans lokale båtbygger ikke syntes Archers forslag til litt
høvling var nok, slik at nedre del av stevnen er skiftet, vil kunne ses når båten er på land.
Båten har nå jernkjøl på 5,5 tonn. Vi vet ikke om Stibolt byttet kjøl i
1905 eller om det ble gjort i 1938 eller 1944. Som ivrig seiler, og
formuende, kan det godt være Stibolt som fikk dette gjort.
Eiere etter Stibolt; 1909-1949
1909 - N. Kløcker, Arendal.
? - Skipsreder A. F. Sørensen, Arendal
1913 - Grosserer V. Owesen, Christiania
1923-1949 ? - J. Chr. Ustvett, Christiania (Jørgen Christian Ustvett)
Båten endret da navn, henholdsvis i 1913 LIFE II og i 1923 GERD II
. - - Ombygning 1938 & 1944
KNS oppgir at båten ble bygget om Herbern på Killingen, både i 1938 hos
og i 1944. Da ble nok dagens hytteoverbygg laget. Om den store
jernkjølen og ombygning av forstevnen, er fra Stibolts, eller herbern,
vites ikke.
1949 KAISA - Dr. Lars Hannisdal, Oslo.
MAAGEN forsvinner fra Lloyds register i 1933, men i 1949 dukker en båt
opp i KNS og Lloyds register med navn KAISA, eid av Dr. Lars Hannisdal,
Oslo.
Båten hadde nå
bermudarigg.

I Dr. Lars Hannisdals eie.

Cockpit slik den også er i dag, men nå med karm flyttet ut på dekk så man også kan sitte tørt på dekk.
På bildene under, ses det spesielle skylightet på siden i akterkant av hytta. Det gir lys og god utlufting av byssa.
Det er også spesielt med skylight foran masten og en luke foran den igjen.
Slik er båten den dag i dag.
 
To
bilder av KAISA på 1950-tallet tatt av en svenske på tilfeldig
Norgesbesøk. Det var Volvo-designer Jan
Wilsgaard som hadde kjøpt en norsk losskøyte, den som nå heter
LYST til Michael Bossen. Michael sendte meg bildene i en
annen sammenheng, og jeg kjente igjen KAISA pga den spesielle hytta med
sideskylight.
Eiere 1956-1960
1956 Konsortium v/ A. T. Petersen, Oslo
1960 Øivind Holtan jr., Oslo - Seilnr KRN 20
1964 Yngve & Dietlind Nakling, Bærum & Vestlandet
. - - Omfattende restaurering
KAISA hadde på et tidspunkt sunket. Uansett trengte den en omfattende
restaurering som Nakling satte i gang på et båtbyggeri, men også mye
egeninnsats.
Det ble nok endringer på innredningen, da nakling ønsket en båt for skikkelige havseilaser.

Nakling utførte om fattende reparasjon av båten i 1968-73. Det meste ble gjort på Eivindvik Slipp i 1971.
Begge stevnene ble skiftet. (Vi vet ikke om det var helt ned).
Alle hudplankene ble skiftet, ifølge skriv fra Nakling, men på bildet kan det se it som noen gamle er igjen i fribordet.
Da båten ble bygget, brukte Archer på den tiden (1883-89) en
spanteavstand på 2,5 fot og la 2 eikeribber mellom spantene. Nakling
fjernet ribbene og la isteden et spant i hvert mellomrom. Noen få
ribber er igjen i fribordet og i baugen. Mange av de gamle spantene ble
også
reparert.

Innredningen ble oppgardert med ny med bysse og kartbord akter.
Rundholt og mange beslag ble skiftet i 1973.
1976 Olav Selvåg, Randaberg, Stavanger
. - - Selvågs feriebåt i over 40 år!
Olav Selvåg kjøpte i 1976 og brukte båten mye på kysten. Deltok bl.a.
på Risør Trebåtfestival på 1990 tallet, men da var ikke båtens historie
kjent.
2017 - Olav Selvågs arvinger overtok båten
2019 - Båten lagt ut for salg, men båten ble brukt i påvente av kjøper.
. - - KAISA bilder 2015-2019
 
Skylightet foran masten gir ståhøyde i lugaren der med to loskøyer over hverandre på styrbord side.
  Styrecockpit med luker akter.
Mannskapscockpiten er dyp og god med bord i akterkant..
 
Det er loskøye begge sider i salongen og en stikkøye akter.

Bysse med lys fra side-skylightet.
 Stikkøyer akter; gode sjøkøyer.

KAISA på land 2019.
Her ses at forstevnen er ganske underskåret. Dette gør båten lettere på roret.
Jernkjølen på 5,5 tonn går helt akter, men
det er dødtre forut. Ingen innvendig ballast.
KAISA er garantert en av de raskeste skøytene.
Gjennoppdaging av historien
Da Nakling kjøpte båten i 1976, var båtens opprinnelse ukjent. I KNS
arkiver fant han MAAGEN bygget 1889 av Colin Archer og mente det var
samme båt da den hadde samme mål.
Men vi kunne ikke finne MAAGEN 1889 i Archers arkiver. Dessuten var den
mere underskåren under vann enn Archers båter på 1880-tallet.
I 2018 spurte Thoralf Quale i SSCA (Seilskøyteklubben CA) om jeg kunne
sjekke om det var noe i Archer-arkivet om Stibolt som skulle ha eid
MAAGEN og senere STOREGUT. Bingo! I arkivet var korrespondanse, som
referert over, som klart sa at Stibolt kjøpte losskøyte AMALIE fra
1885. Stibolt har da brukt 1889 som byggeår pga at den da ble ombygd og
ble lystbåt. Brev viste også at han ønsket forstevnen endret og da ble
båtens stevnform idag forklart. - Brikkene falt endelig på plass!
Senere har bildene som gjengitt over dukket opp
2022 senhøstes skiftet båten eier.
Ny eier er Alexander Shikerin i Fredrikstad, men han har hatt båten ved Stavanger hvor den nå er lagt ut for salg.

Stor restaurering forestår, men en sjelden historisk båt verdt å bli reddet.

2025 februar - Til salgs
. https://www.finn.no/mobility/item/393652062
*******************''''''''''''
Oppdatert 20/2-2025
Denne side ble først opprettet 8/9-2019.
*******************''''''''' |