x
FANTE RUGGEN ex RUGGEN
Norges eldste losskøyte.
Hvem kan redde FANTE RUGGEN?
37' Arendalsskøyte antatt bygget 1871, muligens i Grimstad, kanskje Arendal.
Opprinnelig klinkbygget som man ser på spantene.
Eneste gjenværende losskøyte bygget før Archer. Archer bygde sin første losskøyte i 1872.
Befinner seg i England. Ligger på land og burde restaureres historisk tilbake til klink.
Lengde 37 fot Bredde 4,75 m

Denne side sist oppdatert 19/2-2025
Båtens form viser at dette er en båt av den gamle typen før Archer, stor bredde og ganske flat i bunn.
Byggeår 1871 og at den var losbåt baserer seg på opplysninger fra eieren på 1980-tallet, Sjur Fuhr i Grimstad som dessverre døde tidlig. Båten skal ha vært losbåt og det kan godt stemme.
Mange av de originale spanter er der fortsatt og viser at bordganger har vært felt inn i dem som med klinket hudplank. Spantene er grodde og kraftig dimensjonert.

Båten var ferge for forsvaret fra tidlig 1900-tallet til 1968.


Her 8 mai 1945 som ferge ved Oscarsborg. Hjemmefronten ombord for igjen å bemanne Oscarsborg.

Historie i forsvaret på 1900-tallet

Båten ble kjøpt av forsvaret/kystartilleriet og ble ferge mellom Oscarsborg og Drøbak. Ifølge muntlig overleveringer, opplyser senere eier Fuhr og Moen, var dette på begynnelsen av 1900-tallet.
Hos Kystartilleriet het båten der bare RUGGEN.

RUGGEN ble tydeligvis brukt av flere. Her en tur i juni 1939.



Da 2dre verdenskrig brøt ut 9 april 1940, ble RUGGEN brukt til å frakte våpen og ammunisjon til land.
Orlogskaptein Kristian Fr. Møllerup fra Høvik forteller til Budstikka i 1990:



Da freden kom 8 mai 1945, ble RUGGEN brukt til å frakte 240 hjemmefrontsfolk ut til Oscarsborg.



Etter krigen skal båten ha fått ny kappe og styrhus ifølge muntlig fra Tor Iversen, født på Oscarsborg 1944 og som jobbet der i voksen alder. Han opplyser også båten hadde en 17 hk Rapp og ble solgt i 1968.

RUGGEN som Lystbåt 1968

Fritz Lystø, danske som bodde i Åros, og Mette Heftye, var kanskje de som kjøpte av forsvaret i 1968 og de som gjorde den til seilskøyte igjen.
Sjur Fuhr fra Grimstad, og Berit Hein Moen kjøpte av Lystø i 1981. Fuhr tilføyde navnet FANTE ved registrering av båtnavnet da RUGGEN var det mange andre som het.

I 1984 la de ut på tur til Danmark, men båten gikk lekk og fyltes.
Men; den hadde ikke ballast, så den fløt, og ble slept til land av redningsskøyta.



Vel i land ble båten lenset og kom til oss på Risør Trebåtbyggeri for reparasjon.
Eier hadde lagt på trekjølen og festet påforingen med beslag sideboltet i trekjølen.
De gamle kjølboltene var selvfølgelig rustet bort for lengst, så trekjølen bikket i sjøgangen pga den dypere trekjølen under. Drevet løsnet langs kjølen og vannet fosset inn.
Vi tok ut restene av de gamle kjølboltene og satte nye gjennom det hele. Og selvfølgelig mye andre arbeider etter skade fra havariet.

Sjur Fuhr døde dessverre ikke lenge etter av sykdom. Berit beholdt båten og hadde i en periode en venneforening til båten som fikk bruke båten til egne ferieturer.

Båten ble solgte til noen i Sandefjord i 1992.
Senere ble den solgt til England, ukjent når, kanskje rundt 2000. Der seilte den i mange år.
Den byttet eier ca 2015 og trengte da mye arbeid. Den nye eier tok båten på land, men før han kom i gang med reparasjon, ble han alvorlig syk.
Ny kjøper meldte seg for å redde båten fra kondemnering, men innså at dette var et for stort prosjekt, og kastet kortene i 2024.
Verftet har nå overtatt som eier.

FANTE RUGGEN 2012


I England ca 2012.


Baugen er skarpere enn hva som ses på gamle bilder av klinkbyggede. Men kanskje er det høvlet litt av spantene da kravell hud ble satt på. Dette kan studeres på spantene ved en restaurering.


Trekjølen ble lagt på 30 cm i høyde i 1984 og kun innvendig ballast, dvs omtrent ikke noe ballast da den store bredden gir stabilitet til vanlig.


Stor bredde og "flat" i bunnen gir stabilitet med lite ballast.

Lengde 37 fot Bredde 4,75

Arendals-skøyte vs Hvaler-skøyter


Arendalsskøyte i boka Skagerak-kysten til Gøte Gøthesen.

I forbindelse med det store båtstevnet i Stavanger i 1868, ble skrevet om en av regattaene der da det deltok en båt fra 3 distrikt; Arendal, Hvaler og Lister:


Arendalsskøitene omtales over som meget tung, dvs kraftigere bygget enn de andre.

Verd å merke er også at alle har gaffelrigg og bom. Dette var vanlig for Sørlandet fra Arendal til Kristiansand, men i de andre distriktene var spriseil mest vanlig.

Året før, var det en lang diskusjon i avisene mellom Arendal og Hvaler om de beste skøytene.
    Diskusjonen startet med at en fra Arendal gikk ut med "reklame" for deres båter.
«Der er en af disse, paa hvilken Opmærksomheden hidtil ikke ved nogen offentlig Foranstaltning sees at være henledet, og dette er Lodsbaadene fra Arendals Lodsdistrikt.
    Den eneste Baad, som nogenledes kan maale sig med vor Lodsbaad, er Hvalørbaaden; denne seiler vel saa godt i nogenlunde smult Vande, men kommer det til rigtig haardt Veir med oprørt Hav, da staar den tilbage.

.... Denne Baadform er nok temmelig enstemmig af alle de Søfolk, der kjende den, erkjendt som den bedste i vort Land, ...
..... som Lodsbaad er den ubetinget i enhver Henseende den fyrste, og som saadan burde den indføres langs hele Kysten, .
»

Dette ble selvfølgelig imøtegått fra Hvaler-kanten i et meget langt innlegg, som mente Havelrskøytene var best under alle forhold, og det kom nye innlegg både fra Arendal og Grimstad.
    Hvalerskribenten svarte igjen at deres nok var noe mer ukomfortable fordi er mindre og raskere. Det nevnes at Hvaleskøytene er enerådende helt til Kjerringvik (før Ula og Larvik).
   Det nevnes også interessante detaljer om Sørlandsskøytene, at de er brede og høybordet, kraftig bygget med garnering og cockpit med vanntett skott.
    Grimstad-skribenten omtaler båtene selvfølgelig som «Grimstadbaaden» og hevder at denne skrogformen har opprinnelsen derfra pga Søllings båter som det ble bygget mange av der. Han sier også at det er 6 faste båtbyggerier i distriktet (kanskje innebefattet Arendal?) som bygger losskøyter.

Dette viser at Sørlandsskøytene var annerledes enn Hvaler-skøytene, og FANTE RUGGEN er siste eksemplar av disse.


Fanteskøyte, godt mulig Arendals-skøyte, i boka Skagerak-kysten til Gøte Gøthesen.
Skal Arendals-skøyta seile seg ut av historien uten et eneste spor?

Opprinnelse sannsynlig 1871

Båten opprinnelse og byggeår 1871, har vi kun muntlig fra tidligere eier Sjur Fuhr. Byggeåret har sannsynligvis blitt overbrakt ved hvert salg, og den kan ha vært målt og registert selv om vi ikke har de papirene idag. Papirer kan ha gått tapt under synkingen i 1984.

1871 stemmer med at båten var klinkbygget som man kan se på spantene.


Spor av hakking i spant for klink hudplank.

Klinkbygging var enerådende på sørlandske losskøyter til midt på 1890-tallet, men bredden, den flate bunnen og største bredde foran midten, tyder på at den er bygget før Archers type påvirket alle.
Så 1871 er sannsynligvis riktig byggeår siden det har fulgt med båten.

Baugen ser skarpere ut enn andre på den tiden, Arendal skrøt i avisa på 1860-tallet av sine skøyter i forhold til Hvalerskøytene, så det kan være det var en utvikling av skrogfrtomen da.
Baugen kan også ha blitt gjort skarpere da huden ble byttet til kravell da man høvlet vekk hakkingen og det kan ha blitt høvlet mer i endene enn midtskips. Men formen virker likevel ganske korrekt for tiden.

FANTE RUGGEN er den eneste gjenlevende losskøyta fra denne tiden. Heller ingen fiskeskøyter fra denne tiden finnes lengre.

Unik Sørlandsskøyte verd en historisk restaurering

På Kystmuseet på Hvaler bygger de nå en Hvalerskøyte etter en modell fra 1865.
Med det finnes også flere bevarte Hvalerskøyter som er av den gamle klinkbygde formen.

Av Sørlandsskøyter finnes ingen andre enn  FANTE RUGGEN av den gamle formen (meg bekjent)

Den eldste bevarte losskøyta utenom Archers, er DAGMAR fra 1900, men denne er tydelig påvirket av Archers reform.
FANTE RUGGEN er derfor den eneste av de klinkbygde sørlandsskøytene og den gamle Sørlands-skøyte form som eksisterer; et historisk dokument som et er trist om forsvinner.


Spanter februar 2025


Spanter februar 2025, sett forover.

Colin Archer startet med kravellbygde, dype og kantrefrie skøyter på 1880-tallet. Da de andre båtbyggerne tok etter dette på 1890-tallet, endret skrogformen seg vesentlig i tråd med Archers. Skøytene ble smalere, mye dypere med masse ballast og baugen ble skarpere så skrogformen ble ganske symmetrisk.

Det finnes ikke tegninger av den gamle typen da klink ble bygget på maler, og ingen er oppmålt.
FANTE RUGGEN er det eneste dokumentet vi har av de gamle los og fiskeskøytene fra Sørlandet.

FANTE RUGGEN i dag

Båten har stått på land siden ca 2015 uten at det er gjort noe arbeider. Daværende eier ble syk og neste eier kjøpte båten for å hindre kondemnering. Han har også gitt seg, og det er nå verftet som eier båten, kanskje manglende betalt opplagsleie.


Huden februar 2025

Båten er lagret under et telt, men bilder viser at teltduken nå i februar 2025 er i oppløsning i begge ender, så det haster med å redde båten.

Verftet vil gjerne selge til noen i Norge, uten at jeg kjenner hvilken sum de ønsker.
Verftet er:
Dell Quay Marine/Dell Quay Yacht Yard - www.dellquay.com
Verftet er i Chichester harbour som er litt øst for Portsmouth.

Denne side ble opprettet 16/5-2024; for oppdateringsdato se øverst.
Skrevet av Jeppe Jul Nielsen www.jul-nielsen.no - Se også min hovedside om Colin Archer  www.colin-archer.no

Jeppe Jul Nielsen
Trebåt: Konstruktør & Konsulent & Båtutstyr for trebåter
www.jul-nielsen.no
Tyriveien 1 - 4956 Risør
Mob 9077 8929 & WhatsApp
Email: jeppejul02(at)gmail.com
**
**