FANTE RUGGEN
Norges eldste losskøyte
Hvem kan redde FANTE RUGGEN?
37' Arendalsskøyte antatt bygget 1871, muligens i Grimstad. Opprinnelig klinkbygget.
Eneste gjenværende losskøyte bygget før Archer bygde sin første losskøyte i 1872.
Befinner seg i England. Ligger på land og burde restaureres historisk tilbake til klink.

Lengde 37 fot Bredde 4,75 m


Her 8 mai 1945 som ferge ved Oscarsborg. Hjemmefronten ombord for igjen å bemanne Oscarsborg.


I England ca 2012.


Baugen er skarpere enn hva som ses på gamle bilder av klinkbyggede.
Men kanskje var denne båtbyggeren tidlig ute med forbedringer i konkurranse med Hvalerskøytene som hevdet seg godt, særlig på Båtstevnet i Stavanger i 1868.



Trekjølen er lagt på 30 cm, kun innvendig ballast.


Stor bredde og "flat" i bunnen gir stabilitet med lite ballast.

Lengde 37 fot Bredde 4,75 m

Historie

Båtens form viser at dette er en båt av den gamle typen før Archer, stor bredde og ganske flat i bunn.
Byggeår og at den var losbåt baserer seg på eieren på 1970-tallet Sjur Fuhr i Grimstad som dessverre døde tidlig.
Mange originale spanter er der fortsatt og viser at bordganger har vært felt inn i dem som med klinket hudplank.

Båten skal ha vært losbåt og det kan godt stemme.
Ellers vet man bare at den var ferge mellom Oscarsborg og Drøbak i en årrekke.
Sjur Fuhr kjøpte den på 1970 tallet. Båten var da igjen seilskøyte med to master.
I 1984 la de ut på tur til Danmark, men båten gikk lekk og fyltes. Men; den hadde ikke ballast så den fløt og ble slept til land av redningsskøyta.


Vel i land ble båten lenset og kom til oss på Risør Trebåtbyggeri for reparasjon.
Eier hadde lagt på trekjølen og festet påforingen med beslag sideboltet i trekjølen.
De gamle kjølboltene var selvfølgelig rustet bort for lengst, så trekjølen bikket i sjøgangen pga den dypere trekjølen under. Drevet løsnet langs kjølen og vannet fosset inn.
Vi tok ut restene av de gamle kjølboltene og satte nye gjennom det hele. Og selvfølgelig mye andre arbeider etter skade fra havariet.
Sjur Fuhr døde ikke lenge etter av sykdom.
Båten var en stund i Norge, men ble så solgt til England. Den seilte der i mange år, men har stått på land siden ca 2015.

Ubekreftet opprinnelse

Båten opprinnelse og byggeår, har vi kun muntlig fra tidligere eier Sjur Fuhr, og vi vet ikke hvor sikker han mente dette var, eller hva han bygde på.
Men det stemmer at båten var klinkbygget som man kan se på spantene.
Klinkbygging var enerådende på sørlandske losskøyter til midt på 1890-tallet, så den kan ha vært bygget senere.
Baugen ser skarpere ut enn på gamle bilder av andre båter, men bildene sier ikke noe om hvor de var bygget.
Arendal skrøt i avisa på 1860-tallet av sine skøyter i forhold til Hvalerskøytene, så det kan være det var en utvikling av skrogfrtomen da.
Baugen kan også ha blitt gjort skarpere da huden ble byttet til kravell da også mange nye spant ble satt inn.
Uansett er dette eneste kjente fra denne tiden.
Ved eventuell restaurering kan kanskje treverket i de originale spantene fortelle om byggedato.
Kjenner noen mer til båtens historie, hadde det vært fint å høre fra dere.

FANTE RUGGEN i dag

Nåværende eier kjøpte båten i 2016 på land der den er nå for å hindre at den ble kondemnert. Men ikke noe arbeid er utført.
Jeg har vært i kontakt med eier i vinter og båten eksisterer, og han vil gjerne selge til noen i Norge.

Unik Sørlandsskøyte verd en historisk restaurering

På Kystmuseet på Hvaler bygger de nå en Hvalerskøyte etter en modell fra 1865.
Med det finnes også flere bevarte Hvalerskøyter som er av den gamle klinkbygde formen.

Av Sørlandsskøyter finnes ingen andre enn  FANTE RUGGEN av den gamle formen (meg bekjent)

Da kravellbyggingen kom på 1890-tallet endret skrogformen seg vesentlig og ble smalere, mye dypere med masse ballast og baugen ble skarpere så skrogformen ble ganske symmetrisk.
Det finnes ikke tegninger av den gamle typen da klink ble bygget på maler og ingen er oppmålt.
Bilder som finnes av de klinkbygde, viser båter med veldig fyldige linjer i baugen, mer enn FANTE RUGGEN, med bredde og bunnform er typisk for den gamle form.

FANTE RUGGEN er det eneste dokumentet vi har av de gamle los og fiskeskøytene fra Sørlandet.
Jeg formidler kontakt til eier.

Skrevet av Jeppe Jul Nielsen www.jul-nielsen.no - Se også min hovedside om Colin Archer  www.colin-archer.no

Oppdatert 16/5-2024
Opprettet 16/5-2024

Jeppe Jul Nielsen
Trebåt: Konstruktør & Konsulent & Båtutstyr for trebåter
www.jul-nielsen.no
Tyriveien 1 - 4956 Risør
Mob 9077 8929 & WhatsApp
Email: jeppejul(at)online.no & jeppejul02(at)gmail.com
**
**