VELSIA ex FANTOM's historie
Bygget som lystbåt av Colin Archer 1890.
Lengde 35,5 fot med bredde 3,35 m.
Bygget i eik med bronsespiker og einernagler. Jernkjøl 3,6 tonn.
Bestiller var Westye O. Sørensen i Fredrikstad og han ga båten navnet FANTOM.
Eid siden 1950 av familien Cox i England. Forrige eier hadde gitt båten navnet VELSIA og det heter den også idag.
www.colin-archer.no/VELSIA.htm
Les også hovedsiden http://www.colin-archer.no/
og herunder Colin Archer historie http://www.colin-archer.no/Archers_Historie.html
Skrevet av Jeppe Jul Nielsen www.jul-nielsen.no
Velsia
under Trebåtfestivalen 2011. Foto: Leif Sigvaldsen, Skien
FANTOM ble bygget av Colin Archer i 1890 som lystbåt og ble bygget etter samme tegning som VINGA som ble bygget til Gøteborgs Segelsälskap i 1886. VINGA-tegningen har forstevnprofil som losbåt, men den er smalere og midtspantet er dypere.
VINGA har skarpe linjer, er dyp og hadde vist seg som en god regattabåt i Sverige.
Men Westye ønsker en større og raskere båt og Colin Archer skalerer opp
tegningen. Samtidig strekker han den så spanteavstanden blir større
uten at han må tegne inn nye spanter på tegning; dette sparer også vekt
i skroget.
Lengden ble da 35,5 fot med 3,35 m bredde mot VINGAs
32,3 fot og bredde på 3,10 m.
FANTOM ble således en ennå slankere
og
skarpere båt.
Jernkjølen ble laget betydelig større enn VINGAs og ble
på på 3,6 tonn. I tillegg kom 1,4 tonn innvendig ballast.
Riggen ble også gjort betydelig større og dette skulle vise seg å bli en god regattabåt.
Venus
og Velsia i Risør 1991.
Midtspant og akterskip er nesten
identisk med VENUS (1889) og det kan da se ut som VINGA var en
forløper til VENUS.
FANTOM’s rigg var gaffel i
motsetning til VINGA som opprinnelig hadde spririgg uten klyver.
Riggtegningen til VINGA i Colin Archer boka til Sandnes er
således FANTOMs rigg, spririggen kan sees i svakere blyant på
originaltegningen i Larvik.
FANTOM blir til.
I 1890 var det Westye Otto Sørensen (1823-1903), Bjølstad gård på Kråkerøy
i
Fredrikstad, som bestilte båten. Westye var kaptein, men nå bestyrer av Akers Mek.
Men han var også en god seiler,
regatta interessert og tok mange premier, se listen under. Etter et år
eller to ble båten beslått med kobberplater som lettere holdt bunnen fri for groe, viktig i regatta.
Sølvplakettene fra hele premielisten under, er den dag i dag ombord; skrudd fast på
dekksbjelken midt i salongen.
I 1896 var Westye 73 år og båten averteres i februar til salgs.
Det ble ikke noe salg og fra 1900 er sønnen Lars Rive
Sørensen oppført som eier i regattalistene. Lars var tydeligvis ikke
mindre regattainteressert
og korresponderer med Archer i 1901 om forbedringer av skroget med
mulig forlengelse. Archer svarer at det kommer ny måleregl som er
gunstig for båten slik den er, men at en tyngre blykjøl ville være
gunstig. Archer monterer en blykjøl på 5025 kg; den gamle jernkjølen
var 3600 kg. Med ny kjøl og nye seil tar også Lars premier.
Dette er premiene:
1892 – 3dje Premie Horten 9 juli. (1. Mignon,
2. Venus – Bane: Horten-Revlingen-Slagenstangen-Store
Sletter-Horten)
1893 – 2dre Premie Langesund 9 august
(1.Mignon 3. Asra)
1894 – 2 dre Premie Hankø 24
juli
1895 – 1 ste Premie Kristiansand 26 juli
1896 –
2 dre Premie Moss 29 juli
1898 – 3 dje Premie Hankø
10 juli
1898 – 2 dre Premie Vallø 30 juli
(Tønsberg)
1902 – 3 dje Premie Narverød
(Tønsberg) 15 juli
1903 – 1 ste Premie Narverød
(Tønsberg) 20 juli
1903 – 1 ste Premie Marstrand
Som kuriositet kan nevnes at i regattaen ved Vallø utenfor
Tønsberg i 1898 så fikk FANTOM andre plass etter årets nybyg fra Archer NANNA.
NANNA heter nå JÆRBUEN, var i Tysk eie siden 1975, men ble kjøpt av Larvik
Sjøfartsmuseum i 2007:https://www.op.no/kultur/jarbuen-ii-overhales/s/1-85-7681438 & http://www.op.no/nyheter/article2890564.ece
VELSIA & JÆRBUEN (FANTOM & NANNA) lå side om
side på Trebåtfestivalen i Risør i 2010; VELSIA’s
120 års jubileum.
Lars var skipper i utenriksfart så det ble nok lite tid til båten, så i 1903 avteres båten til salgs.
Med blykjøl, nye seil og kobberhud, var nok prisen litt høy og båten ble ikke solgt med det første.
I september 1904 skriver Colin Archer til Lars at han har en interessert kjøper, men det ble tydeligvis ikke noe salg.
I august 1905 skriver Archer igjen at han har en
potensiell kjøper, men først vil han leie båten selv i 3 uker. Archer
skriver han har flere båter han kan leie, så han må ha raskt svar.
Interessant at FANTOM tydeligvios var førstevalget. Handel
ble det ikke noe av, men jeg regner med Archer leide båten da det i
historien som fulgte med båten sies at Archer hadde brukt båten selv.
Lars omkom dessverre som skipper på seilskute i Tanzania i 1906 og båten ble da solgt.
Eier oversikt.
1890-1900 - Westye Otto Sørensen, Bjølstad, Kråkerøy,
Fredrikstad
1900-1906 – Lars Rive Sørensen. Bjølstad, Kråkerøy,
Fredrikstad. Skipper.
1906-1913 – H. Jacobsen. Fredrikstad. Skipsreder.
1913-1916 - Henry
Charles Dick. Dicks vei, Lysaker, Bærum. Britisk visekonsul i Oslo
1916-1923 – Knut N.
Vegard, Fredrikstad (født i Risør/Vegardsheien) Konsul, svensk konsulat.
1923-1925
– Wilhelm Enok Jacobsen, Oslo/Åsgårdstrand
(tidl. Fredrikstad & Moss) (også omtalt som Enoch
Jacobsen). Bjergningssjef
1925-1936 – Thorolf Wikborg,
Drammen/Oslo
1936-1937 – Jens Hiorth, Høvik/Lyngør
1937-1942
– Henri Gutzeit, St. Sevrom/St. Malo
1942-1950 –
Leslie Hinton, Hamble River
1950-1980 – Philip Cox &
David Godsal, Hamble River
1980- 2009 - David Cox, Falmouth
2009-
- David Cox & George Cox, Falmouth
Navnene på båten har vært omtrent som følger:
1890-1915 – FANTOM
1913-1917
– SEAGULL
1917-1937 – FANTOM
1937-1942 -
NOREG II (RUTTA er nevnt av Philip Cox, men usikkert om og ev. når)
1942 VELSIA
****************''''''''''
I 1906 står Skipsreder H. Jacobsen som eier, men vi
vet ikke om dette var et reelt salg eller om det var en venn av
familien som var skipper etter Lars død.
I 1913 kjøpte H. Charles Dick båten, den Britiske Visekonsul i Oslo. Hans far kjøpte hele Fornebo og Lysaker-området i 1884. Deler av dette ble solgt i 1913 og det ga sikkert fri kapital til å kjøpe FANTOM.
Knut N. Vegard (1875-?) kjøpte båten i 1916. Han var
født i Vegårdshei (innenfor Risør), men flyttet til Fredrikstad i 1899
hvor han dannet Fredrikstad Granitkompani.
Vegard ville
bytte ut blykjølen med den gamle jernkjølen. Om det var for å få en
lettere båt med behageligere bevegelser, eller om det var fordi
blyprisen var god på
sluttern av første verdenskrig, vites ikke. Men han skrev i hvert fall
til Colin Archer på nyåret 1917. Jernkjølen var nylig solgt av de som
hadde
overtatt Archers skipsverftet, uten å informere Archer, men de hadde
satt pengene på egen konto. Archer sporte opp Agnes, enken etter Lars.
Han sender henne pengene og beklager at beløpet var lite da jernkjølen
hadde vært vanskelig å selge. (Dette var fordi spanteavstanden på
FANTOM og derved avstanden mellom kjølboltene, var større enn vanlig).
Archer satte Vegard i kontakt med skipsverftet og de fant tydeligvis jernkjølen og fikk
den montert.
Neste eier var i 1923 og var Wilhelm
Enok Jacobsen (1875-1925). Han var bekjent av forrige eier Knut N.
Vegard og hadde nok fått båten anbefalt, kanskje hadde han også seilt med båten tidligere. Jacobsen drev med skipsberging
og ble både titulert som "bjergningssjef" og "dykkerchef".
Wilhelm
Enok Jacobsen og Margarethe Jacobsen på vei til Marstrand 30
august 1924. Fotoet er i Wilhelm barnebarns eie og skannet for oss.
Standsmessig oppdekning i det rolige været!
Livbøyen
ligger på hyttetaket som ennå ikke har skyveluke.
Mannskapscockpiten var meget dyp og uten
dekksbjelke mot salongen og hyttetaket trengte derfor ikke skyveluke for at man skulle komme seg greit ned under dekk!
Da motor ble innsatt måtte cockpitdørken heves og skyveluke
ble da montert som man ser på nederste bilde under i Wikborg-perioden.
Wikborg overtar båten i 1925.
FANTOM
i Thorolf Wikborgs eie på trettitallet.
Wikborg på tur. Her kanskje i Middagsbukta?
Wikborg
familien på tur. Nå med motor og skyveluke.
I 1937 kjøpte Henry Gutzeit båten.
Vi antar at Henry var i familie med tyskeren Friedrich
Wilhelm Gutzeit (1802–71)
som kom til Norge
som ung mann. Han bodde først i Drammen men flyttet etterhvert
til Fredrikstad. Han var konsul (tysk?) og etablerte sagbruk i Norge
og Finland. Sønnen Hans Gutzeit
overtok farens firma. Hans sønn igjen Carl Benjamin Gutzeit
var en ivrig seiler og ca 1912 eide han en Johan Anker bygget
10-meter MAGDA VII (senere ADORNA). Carl
var på den tiden norsk konsul i Nantes i Frankrike og døpte om MAGDA til NOREG.
Henry Gutzeit døpte om FANTOM til NOREG II og
seilte til Frankrike. (Hans neste båt het NOREG III)
Fra
1938 la han båten i Hamble River, Southhampton, England, og la båten ut for salg.
Leslie Hinton kjøpte båten i Hamble i 1942 og
ga henne navnet VELSIA.
VELSIAs eiere idag
VELSIA eies idag av David og Candia Cox og deres sønn George. Hjemmehavn er Falmouth helt syd i England. Familien Cox har hatt båten i siden 1950.
Davids far, Philip Cox kjente Leslie Hinton og var
mannskap fra 1946 da det ble lov å seile igjen etter krigen.
Phillip Cox med noen venner kjøpte båten i
1950 da Leslie giftet seg og emigrerte til Canada. Vistnok fikk
ikke Leslie lov av kona å seile båten over.
Phillip seilte til Norge i
1957 og møtte da mange i Archer familien og familie av tidligere
eiere.
Vinteren 1957/58 ble båten lagt i opplag i København
med retur til Norge igjen før kursen ble satt hjem til Hamble.
Senere gikk en tur til Irland og mange turer til Frankrike.
David ble født i 1954 og vokste således opp med VELSIA.
Velsia under Trebåtfestivalen 2011. Foto: Leif Sigvaldsen, Skien
Jeg møtte VELSIA første gang da jeg
gikk på skole i Southampton 1975 og bodde i skøyta vår,
ex RS 14 STAVANGER,
i samme marina i Hamble river.
Davids første lengre tur på
egenhånd var til Irland i 1977.
I 1990 var det båtens 100 års jubileum. De hadde da bestilt ny mast hos oss på Risør Trebåtbyggeri. Og det var på tide, for masten brakk 2 ganger i Nordsjøen på veien over. Da seilingen på norskekysten den sommeren således ble amputert, ble de 2 år i Norge. Riggen hadde blitt endret på 1930-40-tallet. Nå ble den som båten hadde originalt, kun med litt kortere bom.
Candia
og ungene i Norge
1990.
Velsia under Trebåtfestivalen 2011. Foto: Leif Sigvaldsen, Skien
Ellers har VELSIA seilt utallige ganger til Frankrike og deltatt på Brest og Douarnez festivalene i 1988, 96 og 04.
I 2010 var det George som seilte båten over. David kom etter og de deltok i regattaen på Trebåtfestivalen. Båten overvintret og deltok i pinseregattaen 2011 "Seil Isegran" i Fredrikstad og regattaen igjen på Trebåtfestivalen før de seilte hjem igjen.
Med seilasen 2010 til Norge var det 7de
gangen over Nordsjøen for Cox familien. Denne turen ble seilt
av George på 23 år som derved går i sin fars og
farfars fotspor med samme båt.
Denne turen var heller ikke
helt uten uhell. Denne gangen brakk gaffelen og de måtte inn
til Lowestoft får å få den reparert. Men de rakk
Trebåtfestivalen som planlagt. Les
George's beretning her.
Moms for turister!
I 2010 og tidligere hadde båtturister ikke lov å forlate båtene sine i mer enn 6
uker. Få i Norge visste om dette da loven ikke hadde blitt håndhevet
ovenfor båtturister. men plutselig en dag begynte noen nidkjære tollere
å håndheve loven strengt. Du tror det ikke før
du ser det: - Les i VG her om Svenske seileres norske
toll-mareritt.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10005785 - . Andre båter rømte landet: https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=18211 . Dette var mildt sagt dårlig Norgesreklame: https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=18210
Da VELSIA var her i 1990 fikk de skriftlig tillatelse fra Tollvesenet uten å måtte
betale moms.
I 2010 måtte de betale eller rømme til Sverige for vinteren. Heldigvis er det lavere moms for båter over 100
år (antikvitet) så det ble 8.500 kr å betale i moms og
hk avgift. Colin
Archer
seilere sponset via kronerulling med 5.000 kr for å dekke
denne uforutsette skatt til Norske myndigheter. https://www.seilmagasinet.no/innhold/?article_id=17241
VELSIA er i sjelden original stand. I skroget er kun
et par spantedeler, et par ribber, noen få bordganger og
akterstevntoppen er skiftet.
Det meste av dekksbjelkene, mye av
dekket og hele hytteoverbygget er originalt.
Hyttesidene er i laget med paneler som i
fyllingsdører og dekksplanken er tynn, belagt med seilduk.
I
dag kjenner vi vel dette bare på Jærbuen. Hytta på
Velsia trenger restaurering men det er for dyrt å sette det
vekk så David som er nevenyttig, håper å få
gjort det selv en gang i fremtiden. Men det er også hyggelig å
ha den originale hytta så lenge som mulig.
Innredningen var originalt inndelt slik vi kjenner det på VENUS, JÆRBUEN, MARIE m. fl: Salong akter - Lugar midtskips - Bysse forut.
I ca1945 ble den gjort om til vanlig havseiler løsning med bysse og kartbord akter, salong midtskips med loskøye og forpigg med 3 køyer.
Riggen har hele tiden vært gaffel som originalt men en høyere mast ble montert på 30-tallet med tanke på bermuda storseil, men det ble aldri sydd.
VELSIAs seiling i Norge sommer 2011:
-
Fredrikstad/ Sail Isegran 11 – 18 juni - Bygdøy NSM
20-23 juni - Juli: Oslo-Lyngør-Larvik. - Colin Archer
Dagene i Larvik 29-31 juli - Risør Trebåtfestival 4-8
august
- Mandag 15 august satte Velsia kursen mot England igjen og
ankom Lowestoft fredag19 august. Her bodde George i båten og gikk på båtbyggerskole. I 2012 var båten
tilbake i Falmouth.
Restaurering 2013-2018
David har i denne perioden skiftet forstevn og noen bordganger.
Samtidig ble hyttta restaurert med inliming av små biter så mest mulig
av det originale materiale ble bevart.
Oppdatert 25.02.2019
Denne side ble først opprettet 8.4.2011
Jeppe Jul Nielsen
Trebåt:
Konstruktør & Konsulent & Båtutstyr for
trebåter
www.jul-nielsen.no
Tyriveien 1 - 4956 Risør
Tlf
3715 3144
Mob
9077 8929
Email: jeppejul(at)online.no