x

Colin Archers historie av Jeppe Jul Nielsen.

PIPPI

Bygget av Colin Archer 1900

Skrevet av Jeppe Jul Nielsen, Risør - jeppejul02(at)gmail.com

Alle foto er fra arkitekt Jens Selmer (1911-1995) sitt fotoalbum, og tatt av ham, famile eller venner. Jens var aktiv hobbyfotograf. Bildene er skannet av datter Elisabeth. (De var også med oss i RS 14 STAVANGER i 1961 og jeg har også fått bilder fra da)


Foto Jens Selmer

Lengde 33 fot (10,12 m) - Bredde 2,61 m - Lwl 8,50 m

PIPPI er en av Archers fineste konstruksjoner, men som lillesøster til MARIE (1899) og JÆRBUEN (1898) er den kommet litt i skyggen av disse, samt at det fram til nå ikke har vært noen gode bilder av båten.

Tegninger

Linjene er tydeligvis en videreutvikling av MARIE og CRUISER. Sistnevnte er MARIE med litt høyere fribord. PIPPI er smaler, større jernkjøl og god fribordhøyde med vakkert spring.

Siden båten bare er 33 fot, er spantebunnstokkene i smidd jern så dørken kan legges like over trekjølen. Rustne jernbunnstokker kan ha blitt båtens bane med rust som angriper spantene og kjølen. Vi vet ikke båtens skjebne etter 1943.
Båtens linjer og innvendig volum hadde kommet best til sin rett om den ble skalert opp vesentlig, gjerne til 44 fot da bredden da kun hadde blitt 3,45 m, som MARIE.

Riggen er vanlig størrelse med lang bom og stort storseil. Før motorens tid var lettværsegenskaper svært viktig.
Som det vil ses på bilder lengre nede, ble bommen kortet til løygangen det ble montert rullerev. Så lettdrevet skrog trenger ikke så mye duk for å seile godt. Og det smale skroget krenger fort, så det må reves tidlig.

1900 - Frantz Rosenberg, Jeløen, Moss, Kristiania

PIPPI ble bygget til Franz Rosenberg. Hvor navnet kom fra vet ikke jeg; dette var 45 år før Pippi Langstrømpe ble skrevet.


Båten ble registert i KNS og kom da også i Lloyds register.

Franz deltok i regattaer og gjorde det godt.

1ste premie i Fredrikstad i august 1900.


Frantz var tydelig bitt av seilebassillen, så i 1907 fikk han bygget seg en ny båt; WANDA, en 10-meter hekkbåt konstruert av berømte Fife og bygget av Anker & Jensen i Vollen i Asker. Så PIPPI ble solgt.

x

1907 - MAGNE II - Olaf M. Holwech, Fredrikstad


Holwech kjøpte seg ny båt i 1911 og PIPPI ble solgt.

x

1911 - AGGA - Brede Bjørneby, Kristiania


x

x

1917 - A. Leschly, Sandefjord

Leschly beholdt båten i hvert fall til 1929 da det året er siste oppføring i Lloyds register.

x

x

1930 - Ukjent eier

x

x

1938 - TONGA - arkitekt Jens Selmer, Oslo


Jens Selmer til rors en stille dag. Foto Jens Selmer album

Jens Selmer kjøpte båten ca 1938. Han studerte i Stockholm fram til 1936 og jobbet der fram til 1938 da han flyttet til Oslo.

Båten ble kjøpt i 1938 eller 1939. Om båten het TONGA da han kjøpte den, eller om han ga den navnet, vites ikke; heller ikke hvem han kjøpte av.

Jens Selmer var venn med seiler og båtkonstruktør Cecil "Steph" Stephansen.
Stesønn Espen Collett, via datter Elisabeth Selmer forteller:
"Cecil Stephansen og Jens Selmer bygget en båt sammen da de var unge. Dette var den første båten Jens var mye ute og seilte med. Cecil tegnet den selv, og vi tror at de hadde den sammen en periode, eller så var det Cecil som eiet den. Jens og Cecil var mye ute og seilte, og de fotograferte hverandres båter."


TONGA ex PIPPI i Frognerkilen. Storseilet er mindre enn på tegningen og det er rullerev. Foto Jens Selmer


Jens Selmer til rors.

x



Jens Selmer til rors.

x

x

x

x

x


På dette bildet ses at det er tatt rullerev på bommen.


Jens pusser båt.

Krigstjeneste - Seilte flyktninger til Sverige

Stesønn Espen Collett, via datter Elisabeth Selmer forteller:

"Under krigen brukte han den til å frakte flyktninger fra Vestfold til Sverige. Han hadde skaffet seg tillatelse til å fiske, og hadde lov til å dra så langt ut som til Færder.

Under skalkeskjulet av å skulle ut for å fiske, dro han til skjærgården utenfor Tønsberg nattestid og hentet folk som var brakt ut til øyene med båt. Derfra fraktet han dem i nattens mulm og mørke til skjærgården utenfor Sverige hvor andre sto klare for å frakte dem inn til fastlandet.

Med seg hjem fikk han fisk slik at han hadde noe å vise til om det ble spørsmål.

Etter krigen ble Jens utnevnt til ”rodesjef” for Skøyen heimevernslag på grunn av denne innsatsen."

I 1943 ventet familien barn, og med de vanskelige økonomiske tider under krigen, ble båten solgt.

Cecil Stephansen skrev nekrolog i Aftenposten da Jens døde i 1995.

PS. Jens fikk senere en glassfiber seilbåt og seilte i mange år, bl.a. ned til deres sommersted ved Brekkestø ved Lillesand.

1943 - Chr. Frantzen

I oktober 1943 ble ifølge kontrakt hvor båten ble solgt til Chr. Frantzen for kr 8.000. Og båten var uten kjente feil, ifølge kontrakten.

Siste spor av PIPPI jeg vet om, er salget til Chr. Frantzen.

Feil bilde i T. B. Sannes sin bok om Archer

I Archer-boka til T. B. Sannes er det gjengitt et bilde som er benevnt PIPPI. Dette er ikke PIPPI som kan ses ved at det mangler skylight og forlula er lengre foran masten enn på tegningen, og bildene til Jens.


I Sannesboka er dette bilde i første utgave benevnt JÆRBUEN og i andre utgave benevnt PIPPI.
Begge er feil. Båten er pr nå ukjent.

x

Denne side ble opprettet 16/4-2025.

Tilbake til Colin Archers historie her.

Jeppe Jul Nielsen
..................................
Trebåt: Konstruktør & Konsulent & Besiktigelser & Båtutstyr til veteranbåter.
Hjemmeside: www.jul-nielsen.no  Mail: jeppejul02(at)gmail.com
Mobil 9077 8929 - & Whatsapp
Tyriveien 1 - 4956 Risør - Norway

***********'''''