Christiania's forlis
Forlist september 1997
Hevet 3 mai 1999
Hvorfor forliste Christiania?
Christiania var på vei til England i september 1997. 15
nautiske mil syd for Mandal får Christianiaen kjempebølge
som kastet båten kraftig over på siden og lander hardt
med stor krenging.
Slaget var så hardt at glasskuppelen på
salonlampa knuste. Frivakta begynner å plukke opp glasset og
hører da at det er vann som skvulper under dørken.
Lensing
settes igang men vannstanden stiger og mayday sendes ut.
Redningsskøyte og helikopter kommer til og bensindrevne
pumper kommer ombord.
Nå er imidlertid vannstanden i båten
så høy at alt av løst inventar flyter rundt og
tetter pumpeslangene.
Etter 4 timer må kampen gis opp og
mannskapet overføres til helikopteret og like etter går
Christiania ned på 500 meters dyp i Norskerenna..
Da båten ble hevet i mai 1999 dro jeg ned til Mandal og
inspiserte årsaken til lekkasjen.
Årsaken var ikke drivgods eller ballast forskyving som mange
har spekulert på.
Lekkasjen har kommet fra løsnet drev i kjølgangen på
babord side rett under og foran masten i ca 3 meters lengde.
Kjølgangen har blitt presset ca 1 cm ut fra kjølen
og drev har løsnet. Det var tydelig å se at bordgangen
lå litt lengre ute enn den skulle.
Senere da bordgangene ble
tatt av under restaureringen hos Hansen & Arntzen, kunne det ses
at det ene spantehalvdelen lå 1 cm utenfor den andre nederst
mot kjølen.
"Christiania" fikk en kjempebølge som kastet
båten kraftig over på siden. Dette medførte et kraftig dynamisk press på lesiden i
tillegg til oppdriftspresset. Masten trykker samtidig kraftig
nedover.
Spantene blir derfor strukket og vil prøve å
rette seg og bunnstokkene presses kraftig nedover. Forbindelsen
mellom spant og bunnstokker blir derfor hardt belastet.
Mastetrykket
skal fordeles over minst 3 spant ved mastefisken/kjølsvinet.
Kjølsvinet her er ikke særlig sterkt under masten. Det
er mye svekket av hullet fra mastetappen og er dessuten svekket av
alderen. Mastetrykket må derfor tas av det ene spantet under
masten.
Nå viste det seg at nettopp spantene fra masten og
forover ikke har dobbel bunnstokk som forskrevet av Colin Archer.
Spantet er butt-skjøtt like under mastefisken. Disse støtene
er heller ikke forsterket med beslag som ellers på spantene.
Spantene ble opprinnelig boltet sammen med kjempestore gjennomgående
og bøyde (nøvede) skipsspiker. Disse er nå for
lenge siden rustet over. Når så spantet ble rettet under
den kraftige påkjenningen, har den nedre enden av spantet blitt
som en brekkstang med bunnstokk-støten eller kjølsvinet
som vippepunkt. Denne har således presset bordgangen ut. Man
kunne se at denne spantehalvdelen ligger litt utenforden andre
halvdelen. Denne er i eik i eik mot resten av bunnstokkene som er i
furu. Båtbyggeren har kanskje ikke hatt stort nok kne-emne i
eik til å lage en bunnstokk og tenkt at det sikkert var godt
nok allikevel. Det har det jo også vart lenge. Under
bunnstokkene har det merkelig nok vært tynne jernplater. Disse
var det nå bare rust igjen av. Dette har medvirket til at
bunnstokkene ikke har hatt helt god kontakt med trekjølen slik
at dette eikespantet lettere har kunnet bevege seg.
Nå ble
dette spantet forsterket med en metall-bunnstokk med gjennomgående
bolter. Støtene oppover får også nye beslag. De
gamle var rustet bort.
Det er nok mange andre båter som hadde sprunget lekk med
samme bølge som traff "Christiania". Svært
mange skøyter har for dårlig omskjøt mellom spant
og bunnstokker, mangler beslag over spantestøtene og dårlig
forboltede spant. Dette gjelder både gamle og nye båter.
Ta en titt under dørken på din båt og gjør
noe med det.
"Risør II" er så
solid bygget i dette området, at det er helt utenkelig at Risør
II skulle få en slik lekkasje under de samme forholdene. "Risør
II" har gigantiske laminerte bunnstokker, en meget stor
mastefisk og to ekstra laminerte spant ved masten.
Tilbake til Risør II hovedside
Tilbake til Jeppes åpningsside
Jeppe Jul Nielsen
Trebåt: Konstruktør &
Konsulent
Tyriveien 1 - 4950 Risør
Tlf 3715 3144 Fax
3715 0104 Mob 9077 8929
Email: jeppejul(at)online.no