R/S 30 "Risør II"

Dette er mine, Jeppe Jul Nielsen, Risør II sider.
Her er det en del gammel informasjon om seilingsinformasjon, organisering m.m.
Og noe av nyere dato mest i forbindelse med vedlikehold m.m.
Og for toktdeltagere er det deltakerinfo og seilkurs som kan være nyttig for dere.
For oppdatert Risør II info, se www.risor2.no




"Risør II" ble bygget i 1914 som en erstatning for redningsskøyta "Risør I".

"Risør I" var bygget i 1911 for midler samlet inn i Risør

"Risør I" forliste allerede i desember 1913 i en storm utenfor Risør. "Risør I" er den eneste redningsskøyta som er forsvunnet sporløst i tjeneste.

Forsikrings-pengene ble brukt til å bygge "Risør II".
Hun ble bygget på Holmen i Risør, hos Risør Båtbyggeri etter samme tegning som "Risør I".
"Risør II" ble sjøsatt 16. september 1914 og fikk seilnummer RS 30.



1914

Sjøsatt 16 september.

1914 - 36

I Redningsselskapets tjeneste.

1936

Solgt til Jonny (John) & Peggy Doves-Matin, England.

1939 - 45

I engelsk krigstjeneste med eier som skipper.

1956

Motor installert.

1969

Solgt til Fred & May Bessant, Plymouth, England.



"Risør II" idag
Bilde av "Risør II" under seil.

1986

Hjemkjøpt av "Stiftelsen".

1987-91

Skrog og dekk totalrestaurert på Lekerøya hos trebåtbygger Rients van der Woude med hjelp av R2 dugnadsfolk og arbeidsmarkedskurs.

1991

Sjøsatt igjen 22 juni.

1991-92

Ny motor, innredning og rigg montert av trebåtbygger Lars Grønvold med hjelp av 4 trebåtbyggerlærlinger R2 dugnadsfolk.

1992

Første Skagentur 31 juli.



"Risør II" eies av "Stiftelsen R/S Risør II"
og drives av foreningen "Risør II’s Venner".

"Risør II" seiler nå som et lite skoleskip med ungdom og voksne som ønsker maritime opplevelser og lære å seile og navigere.
Båten skal først og fremst gi et tilbud til Risør's befolkning, men også andre kan delta på seilaser eller leie båten (med mannskap) når den er ledig.

Det er 4 loskøyer, 4 gode benker med slingrekant og mannskapslugar til 2.

I tillegg kan 2 ekstra sove på de lange benkene i salongen hvis man ligger anføttes.
Og det er en køye i forpiggen som kan brukes i havn når fendere og seil kan tas på dekk. Denne køya er bred nok for 2 som som vil ligge tett.
2 kan også sove på dørken på ryggstøputene. Da er det 14 stk medseilere og pluss mannskap på 2. Siden det alltid er noen på vakt i sjøen, er det ikke noe problem å være flere enn de 10-12 faste køyene. (Med skole klasser har vi vært flere hvis noen sover på dekk eller presser seg to i en loskøye!)

Denne siden er min Risør II side hvor bare noe er av nyere dato.
For oppdatert Risør II info, se
www.risor2.no

Risør II sider og linker

Oppdatert

Deltakerinfo til medseilere

2014

Lær litt om seiling med Risør II før turen!

2011

Seil med Risør II – Info om turer

2011-2008/2001

Gamle Seilingsplaner: 2008 - 19971998 -1999 - 2000

Årets Seilingsplan, se www.Risor2.no

.

Vedlikeholdssiden

2014

Arbeidsliste

2014

Skipperinfo dokumenter for skipper og mannskap

2014

Sikkerhetsdokumenter 2011

18.07.2011

Risør II's Regatta- og Stevne-deltagelser

22.10.2011

Historier fra seilturer og mer fra medlemsbladet

2003

Organisering, vedtekter m.m.

2002/2011



Historiesiden - Historisk stoff om "Risør II"

-

Overnattingstilbud Trebåtfestivalen 2007 for medlemmer

2007

Regnskap 1986-99

1986-99

Øivind Kristoffersens Risør Side

.

Risør II Butikken 2001; gensere, t-skjorter, caps m.m.

04.05.01

Bli medlem, gjerne bare støttemedlem (2001)

18.07.2001



"Risør II" var de første 6 årene stasjonert i Risør. Deretter tok hun stasjon i Rasvåg i 11 år og de siste 3 årene hun var i tjeneste, seilte hun på Nordvestlandet med stasjon på Haugsholmen og Fosnavåg.

Som redningsskøyte har "Risør II":
Innslept og assistert: 293 båter.
Reddet fra totalforlis: 3 båter med 8 mann og 2 seilskuter med 17 mann.

"Risør II" var i tjeneste for redningsselskapet til 1936, da ble den solgt til et engelsk ektepar.
Under krigen var den i engelsk krigstjeneste.
Først i 1956 ble det installert maskin , og i 1969 ble båten solgt videre til et nytt engelsk ektepar.
I 1986 ble båten kjøpt hjem til Norge igjen, av Stiftelsen Risør II. Da var den i så dårlig forfatning at den måtte totalrestaureres. Skrog, dekk, innredning og rigg ble bygd opp på nytt og i 1992 var hun seilklar igjen.

Det finnes tre typer av Colin Archer redningsskøyter, og "Risør I & II" tilhører den siste typen som er bredere og fyldigere enn de tidligere.
"Risør II" er derfor en meget sjødyktig båt som har mye å stå imot naturkreftene med og er derfor en komfortabel båt å oppleve frisk vind og kulinger i.



Les mer på historiesiden - Historisk stoff om "Risør II"

Tilbake til Jeppe's åpningsside


Jeppe Jul Nielsen
Trebåt: Konstruktør & Konsulent
www.jul-nielsen.no
Tyriveien 1 - 4950 Risør
Tlf 3715 3144
Mob 9077 8929
Email:
jeppejul(at)online.no

..